Vi har byggt ett nytt hus med puts av metoden putsskiva av mineralull samt nätarnerad puts ca 20mm som sedan färgad puts sprutats på i ca 3mm tjocklek.
Det har visat sig att efter det regnat och väggen blivit genomvåt och själva torkningsprocessen startat så framträder det stora sprickor bakom den sista 3mm putsen, dvs i den nätarmerade putsen.
Huset får under torkningsprocessen (1-2 dgr) ett "zebra"-liknande utseende eftersom et tar betydligt längre tid att torka ut vattnet i sprickorna.
örutom att det ser mkt fult ut så har vi har funderat på om dessa sprickor bakom den sprutade putsen är farliga ?
Ponera att det regnar kraftigt så väggen blir genomvåt och att det sedan hastigt fryser till.Vatten expenderar vid minusgrader och är det mycket vatten i sprickorna så borde det väl vara risk för större sprickbildningar som på sikt även sprider sig till den sprutade putsen?
Vi skall ha garantibesiktning i juni-08 och detta tänker vi anmärka på.
Kan nån kunnig på området göra ett utlåtande?
Se bild!!
 
  • FAMILJEBILDER 2007 057.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Rent spontant när jag tittar på bilden så tänker jag att man kanske fått krympsprickor i putsningen och sen lagt på ytputsen utan att åtgärda sprickorna. Vattnet stannar inte i sprickorna. Det är emot tyngdlagen. Vattnet sugs upp av putsen tills den är mättad sen rinner den bara av. Ett putsskikt på 20 mm innehåller tillräckligt med luftporer för att klara nedfrysning i genomblött tillstånd.
Nåt som stör mig lite när jag tittar på bilden är balkongen. Inte rent estetiskt utan hur den är infäst. Jag ser inga fogar runt. Den ligger väl inte utanpå putsen och trycker?
 
Avseende balkongens infästning så är den skruvad utanpå med 3 stora och långa franska träskruv i respektive sida samt två i underkant samt med distanser, så jag tror inte den trycker på putsen. det syns inga sprickor eller märken i allafall.
Om man bortser rent tekniskt ifrån huruvida farligt eller felaktigt det är med de underliggande sprickorna så är det ju inte minst oerhört fult med dessa synliga mönster i 1-2 dgr efter att det regnat.
Inget annat hus i detta nya bostadsområde har likanande sprickor, trots att samma putsmetod använts.
Jag tittade för skojs skull på friggeboden som har samma puts och där är det faktiskt även sprickor i det yttersta putsskiktet.
Dessa sk. krympsprickor, borde inte de vara i ordninggjorda innan man sprutade eller har de kommit efteråt då huset satt sig?
Vart kan man vända sig med frågor avseende riktigheten eller ej ,med detta fenomen som uppstått på vår puts?
 
K
En annan sak som jag inte ser är rörelsefog i hörnan. Bilden tar slut så den kanske ligger bakom stupröret?

Frågor avseende riktighet tar du med entreprenören eller en besiktningsman.
 
G
Hade du putsat med ett stosystem så hade detta alldrig hänt.
 
ktm250; jag är nyfiken och vetgirig kring din kommentar. Behövs verkligen rörelsefogar i en fasad mindre än 10m? Hur tjocka skall fogarna kring balkongen vara och vad fogar man med?

Gullex;Att säga att det inte hade hänt med stosystem är som att säga att det inte hade hänt om man teglat. Det går inte att jämföra tjockputs och tunnputs enligt mitt sätt att se.

Kanske en brandfackla men....
 
K
magric: Så som jag tolkat det så är det ett Serporoc-system de har och det är ett rörligt system där väggarna är separerade ifrån varann. Alltså borde det finnas en fog i varje hörn. Putsar man ett rörligt system homogent så blir det spänningar som kan resultera i krackeleringar. Samma gäller då infästningar. De ska inte stoppa rörelsen. Vertikala fogar kan man lämna öppna, om man vill, medans horisontella ska tätas med utefog. Observera att jag talar om Serporoc-systemet nu.

gullex: Det var en riktigt korkad kommentar. Antagligen skriven av ren okunskap så du är förlåten för denna gång, men läs på till nästa gång :)
Handhavandefel kan göras på alla system oberoende av tillverkare. Det hänger på muraren och det finns många tattare där ute, kan jag lova! Konsekvenserna hade dock antagligen varit mycket allvarligare om det hade varit på ett tunnputssystem. Här, i tjockputssystemet, så kommer vattnet iallfall ut igen och gör ingen skada.
 
ktm250 skrev:
magric: Så som jag tolkat det så är det ett Serporoc-system de har och det är ett rörligt system där väggarna är separerade ifrån varann. Alltså borde det finnas en fog i varje hörn. Putsar man ett rörligt system homogent så blir det spänningar som kan resultera i krackeleringar. Samma gäller då infästningar. De ska inte stoppa rörelsen. Vertikala fogar kan man lämna öppna, om man vill, medans horisontella ska tätas med utefog. Observera att jag talar om Serporoc-systemet nu.

gullex: Det var en riktigt korkad kommentar. Antagligen skriven av ren okunskap så du är förlåten för denna gång, men läs på till nästa gång :)
Handhavandefel kan göras på alla system oberoende av tillverkare. Det hänger på muraren och det finns många tattare där ute, kan jag lova! Konsekvenserna hade dock antagligen varit mycket allvarligare om det hade varit på ett tunnputssystem. Här, i tjockputssystemet, så kommer vattnet iallfall ut igen och gör ingen skada.

ktm250: Helt korrekt är det ett serporoc-system. Det finns dock inga sk. rörelsefogar någon stans och kanske är det svaret på varför det spruckit i den nätarmerade putsen undertill?
Hur skulle dessa sk. rörelsefogar vara utförda?
Putsen har dessutom lossat ( stora bitar ca på 3-5cm...) ett flertalställen längst ner mot tröskelplåtar mm vid balkkongdörrar och entredörrar.Se bild på exempel.
Allt detta har jag kommit överens med byggaren om att putsentreprenören skall åtgärda vid garantibesiktningen om 8 månader ungefär.
Kan begära att de putsar om huset p g a felaktigt utförande?
 
  • skador i puts 001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
jaggi: Har det inte skett en besiktning av huset? Har inte besiktningsmannen anmärkt på att det saknas fogar osv.?
Skadorna på bilden förvånar mig inte egentligen för på bilden ser det ut som om putsen även sitter ihop med plåten och då finns ingen rörelsemån. Nu har du också ett gyllene tillfälle och kolla tjocklekarna på de två bruken.
Klicka in på länken nedan och läs arbetsanvisningen noga så har du på fötterna inför samtal med entreprenören/besiktningsman.

http://se.maxit-cms.com/?id=2233
 
ktm250: Tack för Ditt svar.
Jo, vi har haft en besiktning, vilken inte resulterade i någon anmärkning avseende putsentreprenaden. Jag har av den kvalitetsansvarige ej heller erhållit någon kontrolldokumentation från putsentreprenaden.Alla andra entreprenader har jag fått kvalitetsdokument ifrån där det framgår voilka kontroller de gjort att allt är utfört korrekt. Jag har nu begärt in detta utan att säga anledningen.Då jag får dem ( om jag får dem vill säga...) så har jag ett underlag som förmodligen visar att de följt tillverkarens anvisningar och då kan man ju kasta fram de anvisaningar Du gav mig en länk till. Kan man begära total omputsning av huset om det nu är felgjort, eller kan man begära förlängd garantitid, eller vad tycker du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.