Hej!
Jag och min sambo kommer alldeles snart köpa ett hus med inredd källare, det har varit översvämning i källaren för några år sedan och putsen är porös och har släppt längs golvet i flera rum. Det är mycket att fixa på huset och vi undrar om putsen mest är kosmetisk (är framförallt på innerväggar men någon enstaka yttervägg).
Och när vi ska ta tag i det, måste man riva all puts och göra om hela lagret eller bara ta bort det som är löst? Putsen är original i ett tegelhus från 1963.

Tack för svar!
 
  • Trappa i trä med skadad puts på väggen vid golvet, tecken på fuktskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två personer bedömer skador på källarväggens puts där det delvis har släppt längs golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B
Man måste riva ner allt som sitter löst. Inte helt lätt att få perfekt övergång mellan gammal o ny puts.

Risken är även att den nya släpper om några år , om dräneringen är för dålig. Är dränering ny och värme finns i källaren så är chansen klart bättre. Så jag hade gjort i ordning det lite enklare och sett om det håller.
 
Och ja - putsen är kosmetisk. Ni kan vänta med att fixa det om ni tex vill fokusera på övervåningen först. Det viktiga som står ovan är att inte ha organiskt material stående/liggande på kall platta och hålla källare rumstempererad och avfuktad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.