Jag har tänkt bygga badrum och drömmer om att istället för kakel klä väggarna med färgad puts.
jag har förstått att det naturligtvis är extra viktigt med fuktspärr vid användande av sådant, men också att det ska finnas speciell puts med mycket marmor i, som lämpar sig bättre för våtutrymmen.
Närt jag vänt mig till kakelsättare och försäljare av badrumsinredning och kakel/klinker har de dock ingen kunskap i detta.
Min önskan är att klä samtliga väggar med puts, inklusive duschutrymme.
Känner någon här till något av detta eller vet var jag kan vända mig?
 
Putsad vägg i duschen????? Då får du den sämsta väggytan som kan finnas i en vattenbelastat utrymme (om den ska användas som dusch). Tänk dej om innan det är för sent!!!!!!
gaia
 
Sämsta tänkbara i jämförelse med vad?
Sämre än stora kakelplattor, plast, glas och metall kanske. Men i övrigt?
Uppenbarligen så finns det ändå människor som har detta, varför det antagligen fungerar. Det sista jag vill ha är ett konventionellt badrum. Jag vill ha lite "ruff" känsla.
 
Det låter läckert!
Men du får nog bereda dig på att du får tvätta bort hud- och tvålrester okonventionellt ofta - dessutom kommer det att bli okonventionellt jobbigt att få bort det.
En annan risk är det kommer att "hänga kvar" mängder av vatten i väggarna tack vare den ruffa ytan. Det kan på sikt vara en mögelfälla eftersom det kommer att hålla sig blött så länge. Sannolikt kommer det ständigt att kännas okonventionellt fuktigt därinne en lång stund efter nån har duschat. Vilket, naturligtvis, kan ge en okonventionellt dålig lukt i handdukarna som aldrig torkar.

Men, men - du är inte den första och kommer definitivt inte vara den sista som väljer form före funktion. :)
 
Har sett detta i någon tidning, minns nu inte på rak arm vilken och det var superläckert, där hade dom valt en mjukgrå färg på putsen som inte var särskilt grov utan snarast lite "betong"liknande, Mycket snyggt!
Dock tror jag att just duschhörnan är mindre lämplig, i ovanstående hade dom inte någon duschhörna utan bara ngn. form av gammaldags badkar till, tänker bara på hur fogarna har en tendens att se ut efter ett tag, snabbt missfärgade av tvålrester o.dyl ;)
Tycker idén med puts låter jättesnyggt varför inte kombinera det med annat material i själva duschhörnan tex de där jättesnygga stora marmorskivorna, blir iof. blankare än putsen men den brytningen kan bli urläcker, vill du ha matt känsla även i duschen finns ju även sjösten(som ju är antikbehandlad,matt marmor) i större storlekar.
Men jag tror att stora släta skivor av marmor, satta utan fog skulle bli MYCKET snyggt.
MVH/Christina.
 
Har flera bilder på detta i en förträffligt snygg bok som jag har. Man använder putsad yta även i duschen och jag får känslan av att ytan är lite halvblank. Alltså inte fullt så matt som en putsad fasad eller kakelfog.
Desvärre är alla firmorna man hänvisar till i boken lokaliserade i London eller New York.
 
Jag är inte dum. Jag är beredd att ta extrajobbet, annars skulle jag inte fråga om materialval etcetera.

Det står en kort text i boken om att traditionell puts bör beläggas med en täckande lack, eller så skall man använda speciell puts. Mer än så står det desvärre inte.
Är det någon som kan hjälpa mig?

(Dessutom tycker jag att det ingår i själva charmen att det ska bli lite missfärgat.)
 
Bara att det finns puts med mycket marmor i t.ex.
 
*vet inte om jag orkar scanna*
ska se om jag hittar någonstans...
 
Mm, vore kul att se. Vad heter boken?
 
Kalkputs går inte. Det ramlar ner.

Boken har så fantasifullt namn som "stora badrumsboken"
 
Hej!
Jag är ju såååååå praktisk och lat av mej så jag har svårt att tänka så okonventionellt ....
Försök och sök på danska sidor - sökord " mortel" som betyder puts. I Danmark har dom många stenhus med putsade väggar och därifrån erfarenhet hur man skyddar dom. Kanske där kan man också köpa specjäll putsmaterial som passar till i din badrum.
Lycka till!
gaia
 
Vilken puts som än används tror jag kommer att kräva ett tätskikt utanpå. Och då kanske det inte spelar så stor roll vilken typ av puts som används, bara den är tillräckligt finkornig.
Ett annat alternativ kanske är betongfärg som tätas upp.
Boken talar ju om att lacka över den..

Jag kan väl konstatera att jag inte tror något speciellt på idén, så jag tackar för mig i den här tråden. :p
 
Jag uppfattade texten i boken som om att man inte skulle behöva täcka putsen ifall man använde rätt sort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.