Hej,
är mitt inne i byggprocessen. Skall jag välja STO Ventec eller traditionell trä fasad. Är det någon som vet något om de "nya" ventierade putssystemen. Kommer man hitta nya fel även i dessa fasader om ett par tre år?

Hälsningar från en som inte vill vara byggbranschens "försökskanin"....
 
säkrast är att klä träkonstruktion med trä och sten med puts, tycket jag.
Låt bli att vara en försökskanin :). Vill du bo i ett stenhus så bygg ett sådant och inte ett som låtsas vara det. System med putsade träkonstruktioner är alltför känsliga för minsta byggfel, tycker jag. Bara att komma på ideen att bygga på det sätt kallar jag kalblodigt planerat byggfusk :).
gaia
 
Ventilerade putssystem har väl funnits länge? Jag kan inte se att det skulle bli några problem med dem, förutom sprickor om träet rör sig (vilket i och för sig kan vara ett stort problem, i alla fall estetiskt).

Men jag håller med om att trä på trästomme och puts på sten/lättbetong är att föredra.
 
Hemmakatten
Håller helt med gaia. Bygger man trähus har man träfasad.
 
Hemmakatten skrev:
Håller helt med gaia. Bygger man trähus har man träfasad.
... eller puts som släpper igenom fukt, kalkputs.
 
ventilerade eller ej ... ideen kom från kontinenten där man tillägsisolerat och putsat sten/tegelsasader i många år oftast med mycket god resultat. Applicerar man samma metod på en trävägg som rör sej blir det mycket svårare att hindra fuktskador på trä om bara det minsta vattendroppe kommer in. Ventilerat? Hur kan man se om ventilation är tillräcklig i alla skrymsel och hörn? Hur tätt håller det vid dörr och fönster? Finns en mängd lösningar anpassade till trähus men hur lätt det kan bli fel just på dom kritiska ställen? Allt är uträknat på att huset byggs perfekt in i milimeter och varje skarv /genomföring är så pass bra att den skyddar underligande trä i all evighet eller åtminstånde dom första 10 garantiåren :). Man hittar på lösningar efterhand som problemmen uppstår och byggsättet blir mer och mer komplicerad .... så ja, man är en försökskaninn när man väljer trähus med putsfasad :). Jag kommer nog att uppleva frågor hur man byter den moderna putsfasaden till träpanel på trähusen från idag trots att jag är gammal :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.