Jag har rivit en icke bärande tegelvägg i en lägenhet där det är betong som skiljer våningsplanen. I taket är det ett ca 1 cm tjockt lager puts (som är vitmålad) utanpå betongen. Där väggen är riven är det nu en 1cm djup försänkning i taket. Man ser alltså helt in till betongen där väggen stod. Jag har målat på ett lager med HEY’DI KZ primer samt ett tunt första lager HEY’DI EXPRESS med lite primer iblandat. Eftersom detta är väldigt tungt att slipa ner till en jämn yta undrar jag om det är ok att spackla det sista lagret? Eller är det risk för att detta kan ramla ner om det blir vibrationer i fastigheten (tex om vägarbeten görs utanför)?

Mvh,
Rickard
 
Nja, ramla ner skall det ju inte göra. Men det beror lite på hur tjockt det är kvar att putsa/spackla. Om det är mer än en millimeter kvar så skulle jag putsa en gång till först. Men annars kört på spackel.
Nu verkar den produkt du använt vara ett cementbaserat spackel. Jag har en förkärlek till gipsputs för denna typ av jobb. Betydligt mjukare och mer formbart. Så det hade jag nog kört med som puts innan spacklet.
 
  • Gilla
Rickard Axelsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.