Ska byta fönster i ett hus från -56. Fasaden är i lättbetong och fönstersmygarna är putade med 10-15 mm puts som var dålig. Jag har tagit bort putsen (spackelspade och 2 minuter per fönster, den satt RÄTT dåligt...).
Lättbetongblocken är inte helt raka och min tanke var att puts upp en rak yta igen. Men jag vill inte göra det när de nya fina fönstrena sitter på plats. Och jag vill inte göra det innan pga torktiden, så min tanke var att sätta i fönstrena och i efterhand limma dit en fönstersmyg i någon typ av skiva.
Låter det vettigt?
Vilken typ av skiva? Känns som en träskiva ger upphov till sprickor i spackel/färg. En sån där cementbaserad skiva man ska ha i badrum kanske?
 
Redigerat:
där finns ju färdig målade mdf smygar som man bara ska kapa till . finns i olika djup.

för vi snacka väl om insidan eller?
 
Ja precis, insidan.
Men hur blir det i skarven mellan MDF och puts? Är rädd för sprickor om jag blandar trä och sten. Har sett bilder på när folk reglat/gipskivat igen dörrhåll i stenhus och man ser en fin spricka runt hela dörrhålet.
b78200965839Ac012.jpg
 
Där sätter du väl ett foder, så kommer det att se mkt mer färdigt ut och blir snyggt
 
Jag hade putsat upp smygen med gipsbruk som är lätt att arbeta med. Smyg och foder använder man i trähus.
 
Det är väl inget problem att putsa nu när de nya fönstren sitter där!
Du får väl skydda karmen...Eller?
"byggare"
 
Det jag som nybörjare har putsat är inte mycket, och när jag har gjort det har jag skitat ner hela världen. Får bli mycket maskering då...
Man kan ju limma gipsskivor med gipsbruk. Så kombinationen 6 mm gipsskivor i kombination med gipsbruk, skivan intill fönsterkarmen och fixa hörnan (smygen/väggen) med gipsbruk. Enklare för mig som amatör att få skottraka smygar med en skiva som grund.
 
Ok! Lycka till;)
 
Det blev faktiskt riktigt bra. Limmade 13 mm gipsskivor med tjock gipsputs. Behövde bara en stötta undertill för att gipsskivan inte skulle glida söderut. 90° vinkeln mellan smyg och karm var lätt att justera in.
 
  • DSC07167_1600.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Erik9005
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.