Hej,

Vi hållerpå och färdigställer ett bygge som stått still sen 86... Grunden är av lekablock och 1,5 vägg hamnar mot mark men där är inte utfyllt än så tänkte passapå och tilläggsisolera utvändigt på alla väggar med cellplast av något slag och sen antingen bara putsa eller lägga på skifer lite beroende på ekonomin..

Frågan är dels vad för cellplast ska man köra med? har hittat följande som verkar va avsedda för ändamålet men ändock lite olika och vilken man ska ha förmodar jag har att göra med ytbeläggningen:
PAROC Ecoprim 200j
PAROC Ecoprim Källarvägg 200gj ( som ovan men med dränerignsspår/räfflor på båda sidor)
ISOVER STYROFOAM™ 250 SL-A-N
ISOVER PERIMATE™ DI-A ( som ovan men med dräneringsspår/räfflor på ena sidan och fiberduk på den andra )

Sen så ska man där efter försöka få fast massa tunga skifferskivor på detta hur går man då till väga? ska där va nått pustnät som ska fästas på nått vis eller hur gör man ?
Vid putsning så har maxit sitt Serpotherm som verkar som gjort för detta men vet inget direkt om det kräver nått specciellt av underlaget ed, men där borde finnas andra sätt att göra detta på oxå?

tack på förhand =)
 
Hejsan!

Jag har inga bra svar men http://www.skifferforum.se skickade mig bra anvisningar på hur man anlade en torrmur som beklädnad.

Kanske kan de hjälpa er?

Om ni planerar torrmur så kan jag självklart berätta vad jag har lärt mig av dem men jag fick känslan av att ni skulle ha det "platt" på fasaden...
 
en till som unrdrar.. kakel/klinker fix kanske!?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.