Hej,

I samband med att vi gör om vårt kök, så skall jag dra ett ventillationsrör i golvet från ytterväggen för tilluft till den öppna spisen. Öppna spisen är en murad hörnspis som delvis sticker ut ca 20 cm "förbi" skorstensstocken. I den hörnan tänkte jag gå upp med ventilationen. Luftutsläppet blir då ca 20cm från kanten på eldstaden.

Tänkte bygga en låda som ansluter till den putsade skorstensstocken, med ett ventilgaller på. Har fundering på att bygga av gips, och sedan putsa på gipset.

Är det någon som vet om det funkar, eller skall man ha något annat som bärare?



 
Vi har putsat/bred spacklat hela vår undervåning med Maxit´s Gypsum, men väggarna där består av lättbetong.
Men däremot så har jag satt igen ett par luckor genom att sätta upp reglar och sedan sätta gips på detta, för att sedan putsa/spackla över detta och det resultatet har blivit över förväntan.
Går inte att skilja dessa "hål" från väggen.
Allt detta har vi sedan målat först med Beckers Silikat Binder och sedan med Beckers Silikat färg för att få putsen att bli lite hårdare samt helt vit.
Om jag får säga det själv så blev resultatet jätte bra, fick en mysig och modern källarkänsla i entrén och allrummet påundervåningen.
 
Det var alltså gypsum även på gipsskivan?

Hur tjockt lade du på och använde du någonting för att få det att fästa (putsnät?).

Behöver man Primer på gipsen?
 
Kan du inte använda färg med strukturmedel direkt på gipset ? Det blir himla snyggt.
 
Vill ju ha en struktur som så långt som möjligt liknar den putsade ytan på skorstenstocken.

Har iofs ingen erfarenhet av färg med strukturmedel. Eller är det sådan där färg som det liksom blir små taggar på om man rollar den?
 
Jag brukar fuskputsa på gips med kakelfix, rolla på fungerar bra tycker jag.
Det blir dessutom hållbarare än när man gör det med gips
 
Vanlig vägputsfärg med strukturroller ger gott resultat om man gillar sådana ytor o ställer minimala krav på underlaget mer än att det inte ska falla ner fråm väggen... :)
 
hempularen skrev:
Det var alltså gypsum även på gipsskivan?

Hur tjockt lade du på och använde du någonting för att få det att fästa (putsnät?).

Behöver man Primer på gipsen?
Vi lade ca. 5 mm med gypsum för att få skivan att få så lik struktur som resten av väggen som möjligt. Vi använde varken primer eller putsnät.
Kan kolla upp mer information om gypsum på http://www.maxit.se (http://www.maxit.se/puts/puts_gypsum.htm)
Vi slätspaclklade putsen så att vi fick en någurlunda slät yta, blev jätte bra.
Även fast jag inte har använt någon annan puts så vill jag påstå att Gypsum är väldigt lättarbetat.
 
Låter som jag åtminstonde skall experimentera med Gypsum.

Tack för tipset.

 
Tänkte bara dela med mig av mina erfarenheter av väggfärg med struktur. Vi målade med Nordsjös "Som sand" som ger en struktur som liknar fint sandpapper. Himla snyggt och effektfullt men med en stor nackdel (som vi inte blev upplysta om konstigt nog ;) ) Färgen är en effektiv magnet för luftburet damm... Och det är jäkligt svårt att hålla rent. Gå emot väggen med en stickad mörk tröja och du har en rolig stund med att dels komma loss från väggen ;D och sen att få bort textilfiberna.. Men färgen är som sagt snygg... :D

/Martin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.