Jag håller på o ska bygga ett nytt badrum i källaren. Väggarna består av dåligt gjuten betong, ojämna o dessutom lite porösa pga för tunn blandning när dom gjöts för 70 år sedan. Jag hade tänkt att putsa upp väggarna i lod o på samma gång få lite starkare yta att fästa blandare, rör, handdukshängare o sånt i. Har även fått rådet att limma upp gips på väggarna som ju iofs är ett bra material att kakla på sen, men jag är lite anti mot gips i källaren. Pappret på gipset kan ju mögla, o det skulle kännas bättre med bara betong i väggarna pga av att delar av rummet kommer att ligga under mark. Visserligen ska jag dränera o isolera på utsidan, men.........hur skulle ni ha gjort...?
 
Jag tycker tveklöst att du ska skippa gips, särskilt som det blir ett tätskikt som kommer stänga i fukten ytterligare. Inget sanck om saken, det är puts eller liknande cementbunden lagningsmassa som gäller om du behöver släta till väggarna.

Och tänk lite noga sen på var det verkligen behövs tätskikt, tätskikta inte i onödan i källare.
 
Jo, jag har allt funderat på det, men golvet kommer att isoleras o samma sak med utsidan av källarväggen, alltså kommer dom inte att ha direkt markkontakt. O det trodde jag var kravet för att man ska kunna skippa tätskiktet?
 
Själv tog jag beslutet att skippa tätskikt trots ny isolerad platta då jag inte ser vitsen med det då betongen tål fukt och det inte finns något annat i närheten som kan ta skada.
 
Krav och krav, det är normalt det man säger som en riktlinje. Men i källare får du i princip alltid en viss fuktvandring genom väggar och golv, även om det isoleras, så tätskikt i duschörnan och golvet runt brunnen räcker gott. I övrigt skulle det bara vara en diffusion av fukt ut i väggen som är risken, men det skulle ju inte vara några problem i en källare med dess fuktokänsliga material, och som sagt, antagligen kommer fuktvandringen ske på andra hållet trots isolering och så vidare.
 
Ok, så får det bli...tackar så mycket för dom snabba svaren:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.