Hej!
Vi vill gärna ha putsfasad eftersom vi finner det väldigt tilltalande estetiskt. Vi tror även att det blir mindre underhåll jämfört med en träfasad. Vi bor i trähus idag och är väldigt trötta på att behöva måla om huset "i tid och otid"...

Vad säger ni andra?

Tack på förhand!
 
Det vill jag också ha svar på. Ska bygga ett nytt hus, och vet inte om jag ska ha puts eller ej. Kostnadsfråga??
 
Jo, det är en kostnadsfråga. Puts blir dyrare än träpanel.
 
Jag skulle gärna haft puts/tegel ur just underhållssynpunkt men det kostar en hel del... sedan spelar ju hustyp, landskap m.m. också in.

Jag anser dessutom att puts hör hemma på en murad stomme typ Leca m.fl. - inte på en träregelstomme. Har sett en del putsade hus på just trä (utegips, cellplast, nät) och det var en tunn ej genomfärgad puts som inte verkar speciellt hållbar. En hel del småskador fanns redan innan inflyttning....
 
Det finns ju tjockputs också.... (Mineralull, armeringsnät, 2 cm puts)

Jag ska låta vara osagt om puts håller längre eller blir mer ekonomiskt. Jag tror det handlar mycket om hur man vårdar huset.

Den enda måttstocken jag har, är putsen på vår kåk. Den höll ca 65 år med diverse smålagningar samt troligtvis en ommålning under den tiden. Putsen hade nog hållit ännu längre om vi inte beslutat oss för att göra om helt när vi ändå byggde om hela huset.

Helt underhållsfritt är det inte, utan man kan få måla om putsen samt putsa om delar om/när den går sönder.
 
[quote author=ByggaNytt link=board=fasad;num=1126645296;start=0#3 date=10/07/05 kl 11:09:23]
Jag anser dessutom att puts hör hemma på en murad stomme typ Leca m.fl. - inte på en träregelstomme. /quote]
Precis min osikt :). Att blanda olika material i en stor antal sikt är att be om problem. Trä på trä och mineralt på mineralt blir enklast att överskåda och underhålla. Det görs tappra försök från husbyggföretag sida att tillgodose alla önskemål och därifrån kommer varianten med plastig puts / frigolit / trästomme - som om det var inte tillräckligt komplicerat med gips/trä/plast/ gulfiber i en husvägg. Metoden är adopterat ifrån utvändigt tilläggsisolering av stenhus som görs på kontinenten med lyckat resultat. Blir det så lyckat på en trästomme som rör sej? Se bara hur invändiga gipsväggar kan röra sej ..... Man kompenserar rörelseskillnad med specjälla skruvar men det kan bli den svaga länken i en så tillkrånglat konstruktion, efter min personlig uppfattning. Skulle aldrig bestämma mej frivilligt att bli försökskanin i en byggexperiment för mina egna pengar ;). Men det är många som vågar så kanske är det inte så fel som jag misstänker :-/
gaia
 
Jag har själv puts och kan inte annat än hålla med att det är underhållsfritt :). Visst kostar det om man skall putsa nu,men det är helt klart värt pengarna om man gillar puts. Jag skulle inte vilja ha trä själv, och definitivt inte när man ser vilket jobba alla grannar får lägga ner ;) :)Grannens är inte målat sen -78 o det är lika fint i alla fall...ha det varit trä..
 
kan nog vara så.. men går man omkring i granskapet så ser man på nästan varje putsad kåk, sprickor o puts släpp inte kul.. Så jag undviker putsade hus om jag kan.. :-X

Det är sånna skador som måste åtgärdas direkt annars finns risken att det blir ännu större skador..

Men är det väl underhållet så är det grymt vackert att titta på.. det råder det inget tvivel om.. snyggt är det..

själv har jag spiktegel.. det är underhålls fritt om något.. :D ;D ;)
 
F
Puts är kanon om inte hackspetten hackar sönder den. Vi har just nu problem med en hackspett som hackar sönder båda gavlarna för allt vad tygen håller. inte jättevanligt men ack så irriterande.
 
Ha, ha, ha... det låter ju för dråpligt att ha en hackspett som beter sig på detta sätt!  ;D ;)  Hoppas ni löser det.

Tack i alla fall för alla svar, jag håller med om att det mest ideala skulle vara ett stenhus (min dröm), men det är faktiskt en kostnadsfråga. Nu har vi bestämt att bygga med trästomme och putsfasad. Vi tar risken och jag lovar att höra av mig i framtiden och berätta ifall det blev problem!  :)  Om allt går som det ska står huset färdigt om ett år.

Hittills verkar ju inte många som byggt med trästomme och putsfasad klaga så mycket, på denna tråd var det ju faktiskt ingen...

 
lbg skrev:
Hittills verkar ju inte många som byggt med trästomme och putsfasad klaga så mycket, på denna tråd var det ju faktiskt ingen...
Nä, precis! Många "hackar" på puts men få har något konkret att komma med som skiljer sig markant från andra fasadtyper. Det enda jag hittat är en utredning om allmänna problem med olika putssystem och där kom man fram till att tjockputs på stålnät oftare spricker än tunnputs. Tunnputsen är betydligt mer elastisk och håller bättre än vad man kanske inbillar sig.

Även "stenhus" rör sig faktiskt så rörelsefogar är viktiga.

Ordet "underhållsfritt" är ett ord för något som inte finns.
 
Det jag har funderat lite över när det gäller nybyggen med trästomme och frigolit/glasfiberputs är ju att man kapslar in trästommen mellan två täta skikt, dels diffspärren på insidan och sen en ganska tät kostym utanpå. Eller har man luftkanaler innanför fasaden på nåt sätt?

Regelvirke i stommar är sällan torrt så det finns viss potential för problem om det nu är så att det är tätt, men jag vet för lite om byggsättet för att kunna säga bra eller dåligt.
 
Framerate skrev:
...

Det enda jag hittat är en utredning om allmänna problem med olika putssystem och där kom man fram till att tjockputs på stålnät oftare spricker än tunnputs. Tunnputsen är betydligt mer elastisk och håller bättre än vad man kanske inbillar sig.

...
Oj, DEN utredningen är man ju nyfiken på... var har du hittat den?

///Tjockputsarn
 
Vi är i fullfärd med att bestämma vilken fasad vi ska ha. Att putsa huset kostade 130 000 extra. Att tegla det ca 100 000:- Självklart så väljer vi då tegel.
Ska försöka komma fram till vilken färg på teglet vi ska ha.
Priserna gäller ett Jordugglan
 
Fasting65 skrev:
[quote author=Framerate link=1126645296/0#10 date=1131373650]
...

Det enda jag hittat är en utredning om allmänna problem med olika putssystem och där kom man fram till att tjockputs på stålnät oftare spricker än tunnputs. Tunnputsen är betydligt mer elastisk och håller bättre än vad man kanske inbillar sig.

...
Oj, DEN utredningen är man ju nyfiken på... var har du hittat den?

///Tjockputsarn[/quote]

Hmmm.... bra fråga. Jag har inte den kvar på datorn men jag har en utskrift. Ska se om jag kan lista ut var den kommer ifrån. Förmodligen något universitet.

Återkommer! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.