Hej på er,

I vår tvättstuga finns det en brun våtrumsmatta modell tidigt sjuttiotal. Den vill jag byta ut mot en fräschare. Men så står ju frånluftsvärmepumpen därinne. Den vill vi ju inte flytta på -- inte nog med att det är krångligt med alla rör, den väger bly också.

Då är frågan: Kan man lägga en ny våtrumsmatta i resten av tvättstugan och behålla den gamla under pumpen? Går det då att få svetsen helt tät mellan den gamla och den nya mattan?

Jag har tänkt ta in mattläggare på att göra jobbet -- det är inget jag ger mig på själv.
 
Här borde en mattläggare svara men jag har svårt att tro att någon kan garantera en sådan lösning.
Om jag inte är helt ute och cyklar så har jag för mig att man inte gärna svetsar i gammal matta.
Måla eländet?

/Kent
 
Det hör lite till saken att jag ska ta bort en altandörr i tvättstugan -- en sådan där sjuttiotalsdörr helt utan isolering. Då pajar jag uppviket där dörren suttit. Dessutom är målade platsmattor bland det fulaste som finns. Då behåller jag hellre det sjuttiotalsbruna.
 
Är det inte värt att försöka lyfta lite på värmepumpen, det räcker ju med en cm för att få in den nya mattan under..?
 
175 kg värmepump plus 145 kg varmvatten ger 320 kg. Som står i ett hörn.

Jag tänkte att någon kanske hade testat på detta förut och kommit på något smart?
 
AXS
Om det inte går att svetsa så kanske du kan limma.

Be golvläggaren lägga mattan kant i kant och så silikon eller
liknande i skarven. Och sen på med någon list.

Det är väl inte så mycket fukt där inne?
 
Det rinner ju vatten från värmepumpen ibland, så det behöver vara redigt tätt. Nåja, jag får väl kolla med en mattlägagre när det är aktuellt.
 
Just detta gjorde jag för någon månad sedan. Man får helt enkelt skarva mattan så nära pumpen som möjligt så att man kommer åt att svetsa ordentligt. Mao så kommer den gamla mattan att synas lite.
 
1337 skrev:
Just detta gjorde jag för någon månad sedan. Man får helt enkelt skarva mattan så nära pumpen som möjligt så att man kommer åt att svetsa ordentligt. Mao så kommer den gamla mattan att synas lite.
Gôtt att få svar från någon som testat. Du vet jag i alla fall att någon har lyckats.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.