Jag har letat och sökt men allt jag får fram är information om väggnära placering av designbrunnar men inget hur det är om man placerar den längre ut än 20cm från vägg. Är det samma regler som gäller.. Samma krav? Jag menar så som monteringsanvisning är på Purus Line är ju inte speciellt annorlunda än en vanlig brunn med klämmring osv.
Tex finns det ju olika våtrumssystem som är godkända med väggnära placerade golvbrunnar men om jag vill använda mig av tex biltema våtrumssystem som är godkänt i BKV men ej när det handlar om väggnära brunnar - men som sagt.. Min brunn kommer ligga 30cm ifrån vägg (räknat från kortsida). Någon som besitter på kunskap om detta? Eller är det så enkelt att om brunnen ej ligger närmre än 20cm ifrån vägg får jag använda mig av biltema system?
 
Det tog ett par genomläsningar innan jag fattade frågan. I princip så handlar ju "undantaget" om väggnäre brunnar just om väggnära. Så om du kan montera en Purusline brunn med klämring helt enl. instruktionerna för tätskiktet så borde det ju vara OK. Man kan möjligten fundera över om den ovala formen på klämringen kan ställa till det. Svängradien där brunnsmanschetten skall tryckas ner blir ju tvärare på kortsidorna, ev. skulle det kunna ge större påfrestningar och sprickor.

Om jag skulle göra det så skulle jag nog välja ett annat fabrikat av tätskikt, med tillgänglig support, och ställa en fråga om detta till supporten.
 
Min plattsättare säger att bara vissa system tillåter dom brunnarna så håll dig till ett av dessa så gäller försäkringen utifall att...
 
Hempularen:
Ja jag kanske va lite otydlig i frågan :) klockan va mycket och jag va frustrerad efter att suttit och läst och letat hela kvällen.
Det man ser på väggnära brunnar är ju oftast komplikationer som uppkommer vid skarv golv/vägg och brunnsmanschett därav deras olika lösningar på dyrare våtrumssystem.
Det kanske blir ändå att jag väljer ett dyrare system just pga att det finns brunnsmanschett på rulle som klarar själva brunnen (400x110).
Läste om någon på forumet som skarvade två biltema brunnsmanschetter (med överlapp antar jag). Om det limmas och görs noggrant så borde det i princip fungera?
Ang spänningar på kortsidan vet jag inte riktigt hur det blir. Den är ju eclipseformad så kanske gör det enklare. I dunno :)

Jonatan79:
Ja så har jag oxå läst mig till när det kommer till väggnära. Men själva brunnen - utloppet är inte närmre än vad som klassas som väggnära. Min ligger på tvären, centrum i ett dusch utrymme 180x90cm (dubbeldusch)
Själva ramen /silen (900mm) som senare läggs med kaklet kommer ju hamna nära vägg men den är ju bara som en ränna till själva brunnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.