Måste man fästa Purus golvbrunn i monteringsplattan?
Jag har gått in under golvspånet från bottenvåningen och reglat upp under golvbrunnen som jag har fäst direkt i golvspånet.
Finns det några regler/praxis att man alltid måste använda monteringsplattan?
 
Du har inte bara fäst golvbrunnen i spånskivan väl? För det är inte tillåtet.
 
Jag har fäst golvbrunnen i spånskivan ner i reglarna, men jag misstänker att detta inte är tillåtet/tillräckligt ?
Så det blir till att såga upp och sätta monteringsplatta.
Tilläggas skall kanske att jag tyckte att vi skulle sätta monteringsplatta men polaren/rörläggaren ( jobbar med detta) tyckte detta räckte. Tur att det finns regler.
 
Den måste vara skruvad direkt i bjälklaget/reglar/kortlingar, inte enbart i spånskivan.
 
Som jag förstått så kan man montera denna Purus monteringsplatta/golvbrunn på (minst) två sätt.
Jag skall ha el-golvvärme och klinkers.
Monteringsplattan i samma höjd som golvspånet och sedan när man flytspacklar så gör man det fram till kanten på själva brunnen, inte över, och sedan använder man en tex. ~13mm förhöjningsring.12-13 mm över.
Men man kan också använda distansklossarna som följer med monteringsplattan och höja upp hela.
Om man gör det sista med distansklossar, flyt-spaklar man då bara fram till monteringsplattan?
Är det ok att köra tätskikt direkt på denna platta?
Tätar man mellan platta och golvspån med något speciellt, för att "stoppa" flytspacklet
 
Om man läser dels instruktionen som fäljer med monteringsplattan samt infon på purus hemsida så av den infon jag fått fram så flytspacklar man fram till själva plattan. Du limmar ju en brunnsmanschett över plattan och början av flytspacklet så det blir ju den du tätskiktar på om jag förstått allt rätt.. skarven mellan plattan och spånet kan du fylla i med lite akrylfog bara.
 
Tack för svaret.
Så har jag också fattat det hela, så får det bli.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.