Jag har en pumpstation (jetpumpen är en XKJ-800SA) som har slutat pumpa vatten.
När jag kör igång den går motorn igång, men trycket är 0.
Det finns inget vatten i inkommande sugslang (och därmed inget i "pumphuset" heller).

Jag är supernovis på detta, men har hört att det kan röra sig om ganska lättlösta fel. Jag har dock begränsad felsökningsförmåga när det kommer till detta och behöver lite hjälp av er som kan lite mer!

Jag inser att jag naturligtvis måste kolla vattnet i brunnen och bottenventilen först (hur ser man om denna är kass, förresten?), men huset är nyköpt och just nu så ligger det tyvärr 1 ton ved på brunnen som jag håller på att flytta för att ens kunna kontrollera detta, kommer att ta flera dagar.

Men jag tänkte att kaaaaanske ni visste om det fanns något annat jag enkelt kunde kolla först som passar felbeskrivningen... typ "Ja, det låter som att du behöver skruva upp lucka X och byta komponent Y"... bara så jag får igång eländet igen. Om inte, så får jag väl återkomma efter all veden är flyttad. Ett AWESOME sätt att börja semestern på, rekommenderas starkt! 🤣
 
Du måste fylla sugslangen och pumphuset med vatten innan du startar pumpen. Ha gärna en vattenkran lite halvöppen också tills det kommer ordentligt med vatten.
 
  • Gilla
Jagheterinteolof
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Du måste fylla sugslangen och pumphuset med vatten innan du startar pumpen. Ha gärna en vattenkran lite halvöppen också tills det kommer ordentligt med vatten.
Ja, precis. Men först måste jag nog fixa problemet tänker jag, annars kommer väl vattnet i pumphuset bara att tömmas på nån sekund och inget sugs upp igen? Jag menar, något har väl orsakat tömningen av pumphuset?
 
J Jagheterinteolof skrev:
Ja, precis. Men först måste jag nog fixa problemet tänker jag, annars kommer väl vattnet i pumphuset bara att tömmas på nån sekund och inget sugs upp igen? Jag menar, något har väl orsakat tömningen av pumphuset?
Jo så är det väl. Ganska troligt en läckande sugslang eller felaktig backventil. Om du fyller sugslangen medvatten, så ser du ju om nivån sjunker utan att pumpen körs. Om nivån ligger stilla, så finns risken att ett kraftigt undertryck ( vid sug) gör att en läcka uppstår i kopplingar på sugsidan.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Jo så är det väl. Ganska troligt en läckande sugslang eller felaktig backventil. Om du fyller sugslangen medvatten, så ser du ju om nivån sjunker utan att pumpen körs. Om nivån ligger stilla, så finns risken att ett kraftigt undertryck ( vid sug) gör att en läcka uppstår i kopplingar på sugsidan.
Hmm, ja det låter rimligt. Jag håller på att gräva fram brunnen, men det är enorma mängder ved staplade över den, så det lär ta ett tag =)

Tack för tipsen, Hasse!
Återkommer med resultat!
 
https://www.rinkabyror.se/images/upload/uploads/A4-Jetpump.pdf

Fyll på vatten och starta, det är det första du ska göra.
Såååååå många gånger jag råkat ut för maskiner som inte fungerat, på jobbet grannar etc där jag bara tryckt på startknappen för att människor inte förstår hur man får igång maskiner SAMTIDIGT som de tror jag är någon slags allsmäktig mekaniker.
Så följ instruktionen i länken och återkom.

Lycka till.
/W
 
  • Gilla
Jagheterinteolof och 1 till
  • Laddar…
@HasseTeknik och @Workingclasshero , tusen tack!

Jag primade pumpen! Jag kollade ett par YT-videos om jetpumpar först, sen fyllde jag på med vatten, som ni sa (skruvade loss "luftningsskruven" först bara), och se på f*n, det flödar! W, du kanske är en allsmäktig mekaniker, trots allt? Eller det kanske är jag som är det nu? 🤣
Nu ska jag bara ta bort resten av veden så brunnen blir inspekterbar i framtiden!

Nu är det bara två saker jag inte förstår:

  • Den kanske viktigaste frågan... hur kan det ha kommit sig att det blev så här (pumpen körde tomt) från början. Jag menar, det var mitt under användning det hände också. Ena stunden fullt flöde, nästa bara slutade det. Jag menar, det vore ju katastrof om det hände om den skulle vara obevakad under en stund och pumpen bränner pga det....
  • Nu när jag fyllde pumphuset, fylldes bara själva pumphuset (tror jag). Jag hällde bara i kanske nån halvliter, max. Hur kommer det sig att den bara körde sen? Det lät inte ens som att det kom nån luftbubbla emellan. Finns det nån sort buffer i pumphuset som tar hand pom det? Har det med hydropressen att göra?
Sen undrar jag om det är något mer jag bör kontrollera (och hur) nu när jag ändå är het på ämnet?

Återigen, tusen tack!
 
Hej igen,
Ok, nu funkar det... nästan. Flödet är ojämnt vid utkastet.
Det är så här att jag har två utkast seriekopplade, ett precis vid pumpen och ett ute till trädgården.

PUMP----------UTKAST 1 (precis vid pumpen)----------UTKAST 2 (vid husvägg)----------Vattenslang

När jag testade först, så testade jag bara UTKAST 1.

UKTAST 1: fint flöde. Manometern ligger på 2,0 bar konstant och stänger jag lägger den sig fint på 3,0 bar. Varje gång.

Vattenslang: Ojämnt flöde. Manometern pendlar mellan 1,5 bar och 3,0 bar. Vid avstängning lägger den sig nånstans mellan dessa värden.

Betyder detta att förtrycket måste ställas in, och i så fall hur vet jag vilket förtryck det skall vara? Är det 90% av 3,0 bar, dvs 2,7 bar? Det låger högt, eller? Hur gör jag? Bara öppna kranen, slå av strömmen till pumpen och justera trycket på hydropressen genom att släppa ut/fylla på till rätt tryck, va?
 
Redigerat:
Trycket ska vara c:a 90 % av Tillslagstrycket ! När du pumpar luft i hydropressen, så ska vattentrycket vara 0 d.v.s. avslagen pump och öppen vattenkran.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Trycket ska vara c:a 90 % av Tillslagstrycket ! När du pumpar luft i hydropressen, så ska vattentrycket vara 0 d.v.s. avslagen pump och öppen vattenkran.
Alright. Hur får jag reda på tillslagstrycket då?
 
J Jagheterinteolof skrev:
Alright. Hur får jag reda på tillslagstrycket då?
Bara att kolla trycket på manometern, medan du sakta tappar vatten tills pumpen startar. Det kan sedan justeras på Tryckvakten om så behövs.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.