Ska bygga pumphus till badtunna. Tänkte mig en konstruktion av lecablock med isolering av frigolit eller liknande och trä ytterst. Delvis nedgrävt.

Nu är frågan, hur nära badtunnan får pumphuset stå, med tanke på elsäkerhet? Helst vill jag ha det precis i anslutning till tunnan.

Pumpen drar 430 w. Sedan finns elvärmare på 6 kw samt led-lampor 12v 2w som ska ha strömbrytare, gärna i pumphuset.
 
Grejorna ska väl installeras på ett säkert och stabilt sätt, då ser jag inget som hindrar att pumphuset står i direkt anslutning till din tunna.
 
  • Gilla
Ashes och 1 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Grejorna ska väl installeras på ett säkert och stabilt sätt, då ser jag inget som hindrar att pumphuset står i direkt anslutning till din tunna.
Ja det ska de. Tänkte om det fanns några regler att följa. Läste något om zoner i närhet till pooler?
 
Det verkar inte vara så hårt reglerat som tur är. I andra länder krånglar man med att allt ska förbindas med extra koppartrådar i marken som ska placeras på ett visst avstånd och djup, men jag har inte hittat att det finns några som helst sådana krav här.
Se över IP-klassning och jordfelsbrytare så kan du nog känna dig lugn.

Ett tips, när det gäller belysningen så fundera på hur du vill tända och släcka den. Du kanske vill ha möjligheten att styra det med en fjärrkontroll istället för bara en brytare?

https://www.elsakerhetsverket.se/privatpersoner/saker-el-hemma/saker-el-utomhus/pool-utomhus/
 
  • Gilla
Ashes
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.