I källaren i vårt "riktiga" hittade jag en gammal hydropress (står i alla fall så på den).
Den användes av förre ägaren men jag har ännu inte haft behov av den.
Nu har jag nya planer.
Men jag ser inte hur jag ska få igång den. Vill ta vatten från sjön, 20 meter bort, till trädgården som ligger c:a fem meter högre än sjöytan.

Paketet består av två delar. Från själva pumpen går två vattenledningar, en som väl ska till tanken och en som vattnet ska in i. Men var kommer vattnet ut? Eller om den andra är utflödet, var kommer vattnet in?

Strömförsörjningen är en vanlig elkontakt.

Hur kopplar jag ihop grejerna och vad måste jag tänka på?
Se bild!
 
  • pump.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Baserat på bilden så vatten in längst till höger. Vatten ut närmast motorn.
Hydropressen är om jag minns rätt bara en tank med en gummiblåsa i så den sätts på en t koppling på utgående rör. Någonstans ska det in en backventil också.. Har haft kommunalt de sista 10-15 åren......
 
OK, tack.
Det var min gissning.
Någon som kan komplettera med backventilen?
 
Du kan sätta backventilen på inkommande sugledning, direkt på pumpen.
 
Måste det inte sitta en backventil på inloppet till sugslangen?
För att förhindra att vattnet rinner tillbaka när i sjön bakvägen när pumpen stannar.

308396_X_2004-06-30_144035.jpg
Bottenventil med inbyggd backventil, Art.nr 30-8396
http://www.clasohlson.se/
 
Tack!
Men när jag sedan ska provstarta det hela - hur gör jag då för att den inte ska torrgå, eller räcker det med att se till att slangänden ligger i sjön så att vattnet kommer "nästan direkt"?
 
Du måste nog fylla upp slangen och pumpen med vatten innan du kör igång.
 
Har för mig att den där pumptypen ska vattenfyllas före start. enklast är nog att öppna inlopp och utlopp och fylla pumpen. sen fyller du inloppsslangen långsamt så att du inte får för mycket luft där...
 
OK, blir det totalfiasko om man råkar missa lite och få in lite luft, dvs är det SUPERNOGA?
 
zingo skrev:
OK, blir det totalfiasko om man råkar missa lite och få in lite luft, dvs är det SUPERNOGA?
Nä, är det bara lite luft så fungerar det nog. Börjar den bara pumpa vatten så spolas luften ur. Men om det inte kommer något vatten alls så var försiktig, den skär säkert ihop om den får gå torr.
 
Kolla under "Vatten&avlopp" så finns några färska trådar om detta. Jag kör med både backventil vid pumpen och bottenventil då jag har 75m sugslang och ca 4m höjdskillnad. Du ska fylla pumpen först och har du sedan en backventil på pumpen så brukar den hålla tillräckligt med vatten även om du behöver göra x fyllningar av sug slangen, dvs så länge som du inte lossar backventilen för påfyllning.
Om det är besvärligt att fylla slangen pga av att den inte ligger plant och skapar luftfickor kan du sätta ett t-rör med en ventilen vid pumpen så att du enkelt kan fylla på slangen tills du pumpat ut all luft. Vi brukar få fylla på slangen 6-10ggr vid uppstarten men sedan håller det hela säsongen från april-oktober. T-röret monterar du på insuget före backventilen och do kan även sätta en plugg på ventilen när du fyllt färdigt. Enkelt och smidigt, och du slipper att lossa slangar med risk för tjuvläckande kopplingar.
 
Ett startknep som underlättar!

Jag har 110m sugledning och 140m tryckledning med ca 5m höjdskillnad, pump och hydropressen står nere vid sjön. Backventil endast ute i sjön.

Jag kopplar ihop allt, öppnar luftskruven på pumphuset och kopplar sedan på dricksvattnet uppe på tappstället vid huset och fyller systemet bakvägen.
På det viset rinner vattnet hela vägen ner och den mesta luften pressas upp mot pumpen. om det sedan är luft i tryckledningen gör inget.

Funkar klockrent för mig!
 
OK tack för ännu fler tips. Jag börjar bli proffs på det här nu utan att ens ha kopplat ihop grejerna. ::)

Förresten den där luftventilen går väl till kudden inuti.
Det står med tusch på att den ska ha 2 kg. Då är det väl bara att blåsa på med kompressorn tills trycket är hyfsat och innan allt annat kopplas in?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.