Idag startade vi upp poolen. Tyvärr startade inte poolpumpen. Den fick ström men den lät inte alls så mycket som den brukar och motorn blev väldigt varm och slog av sig själv efter några sekunder.

Skruvade då loss skyddet för fläktvingarna/ventilationen längst ut på pumpen och försökte snurra runt för hand, men det gick ganska trögt. Men när jag satte på strömmen igen så lossnade det och allt började snurra och fungera igen.

Jag vill med denna tråd uppmana andra att testa detta innan ni åker iväg och köper en ny pump. Vi har en Haywardpump som är två gammal och som är gjord av plast.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på vår pump när jag skruvat av fläktskyddet.
 
  • Gilla
MIEL78 och 1 till
  • Laddar…
Det är nog inte så ovanligt att det fastnar lite över vintern. Får samma "problem" med min pahlen-pump. Brukar väcka axeln genom att snurra lite på muttern som jag når där silkorgen sitter. Då slipper man elda upp motorn.....:)
 
  • Gilla
Per Eskilsson
  • Laddar…
Jag sprang genast till pumpen för att försöka förstå hur du menar. Jag når ingen mutter där silkorgen sitter. Är pumparna konstruerade på olika sätt månne eller letar jag på fel ställe?
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eller menar du att silkorgen är samma sak som ventilationsskyddet?
 
Pumparna är nog olika byggda, ser ut som att du letat på rätt ställe.

Så här ser det ut på en pahlenpump, och muttern som har nr 10 når man med verktyg eller fingrar via silkorgens hus.

pump.PNG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok, tack. Är osäker på att min har samma mutter. Så här ser vår Hayward pump ut:

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
..ser lite annorlunda ut där. Men snurra på fläktbladet går ju lika bra.
 
Idag när jag skulle starta poolpumpen så inträffade samma sak igen. Jag hade glömt bort vad felet berodde på men tack vare denna forumtråd så kom jag ihåg vad jag skulle göra. Tänk vad fort man kan glömma. :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.