Hej

Jag har åkt på en rätt så jobbig sak med mig vatten anläggning. Det är ett borrat hål på 58 meter där jag har en grundfoss pump som är kopplat till ett göinge vattenfilter och en tank på 500 liter. Problemet som jag har fått är att pumpen slår ifrån sig av någon anledning.
Jag måste resetta den för att den har startat om sig 7 ggr. och den 8:e så stannar den helt av säkerhetsskäl. Det som jag inte förstår riktigt är vad detta kan bero på. Vatten verkar det finnas i hålet då jag får vatten när jag resettar pumpen och den börjar ge vatten igen.

Ett scenario är te.x att jag kan få ut ca 20 liter varmvatten innan jag tappar trycket helt. Under tiden jag spolar dessa 20 liter så har jag bra tryck i 5 sekunder sedan så faller det och så håller det på tills det att jag har fått ca 20 liter sedan så dör det ut och jag får inget mer vatten.
 
Skulle tro att du har en hydrofor som är helt fylld med vatten, vilket gör att den tappar sin poäng. Töm den helt och börja om från början. Jag misstänker också att det kanske är motorskyddet som blir utlöst efter ett tag men det borde upphöra så snart du har riktig effekt i hydrofortanken igen...
 
kolal det johanfa säger .... det måste ju vara luft i hydrafontanken för att det ska fungera ..... den funkar som en luftkudde som trycker ut vattnet i systemet när pumpen inte pumpar ...
 
Jag tog bort den lilla backventlien i pumpen i borrhålet och satte en större backventil utanför pumpen, lokala rörmokaren bad mig testa detta. Trycket kom tillbaks och allt verkade frid och fröjd. Då pajade cirkulationspumpen till filtreringen, så jag fick byta den så fungerade allt fin fint....tills barnen skulle bada idag. Fyllde på en 20 liter igen och då tappade jag trycket. Gick ner i källaren och drog strömmen till pumpen och satte i den igen, fick upp trycket till 8bar omgående och det fungerar då allafall. Problemet är bara att jag tappar nu åter trycket men inte med att den står och pendlar mellan 5-8 bar nu utan nu verkar den gå från 8 ner till 5 och sedan så slår åumpen ifrån.

Flera tips eller kan det fortfarande vara hydroforen?
 
5-8 bar låter lite väl mycket, pumpen måste åstadkomma ett tryck på 58 + 80 meter tryckhöjd. 3-5 vore vettigare.

Motorskyddet kanske inte är rätt inställt / trasigt /pumpen trasig (pumpen kan pumpa men drar för mycket ström, det kan vara en liten kortslutning i pumpmotorn.)

Hydroforen SKA vara fylld med luft hälften till två tredjedelar ska vara luft. Kompressor rekommenderas.

Texten <fick upp trycket till 8bar omgående> verkar oroande, det ska ta en stund att pumpa upp en 50-100 liter som det borde gå i en 500 liters hydrofor, den verkar luftlös.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.