Har en ca 3år gammal E-lux timeline standard tvättmaskin. För några veckor sedan blev det stopp (felkod E20) i pumpen, efter rensning av några hårspännen, grus, o dyl så gick den i gång igen. Men sedan dess stannar den nästan varannan gång jag tvättar, med samma felkod, utan att det finns något att rensa. Pumpens blad sitter ju längst in i "rensröret", när jag petar där med en skruvmejsel snurrar de igång å så kan maskinen gå ett par tvättar innan det blir stopp igen. Nån som har tips på vad man kan göra för att åtgärda? Är pumpbyte enda utväg?
 
Inte hårstrån/trådar som snurrat sig runt axeln och bromsar upp emellanåt?
Kanske svårt att se...
 
Byt pump, den är med all säkerhet kass.

Detta fel är ej ovanligt på tvättmaskiner men de brukar ha några mer år på nacken.
 
Är absolut inte expert på området men vill bara flika in med en annan aspekt.
I min maskin märkte jag oljud från pumpen när jag värmde vattnet i den, vet inte om det är samma pump som används för den cirkulationen som vid tömning, men jag fick bort allt sådant oljud med hjälp av en rengöring med citronsyra.
Värt att testa, betydligt billigare än en pump om det skulle hjälpa dig. Lycka till...
 
Tack för tipsen, har inte hunnit meka med maskinen ännu. Den går ju att köra trots allt även om man får tömma manuellt ibland...
 
Ej samma pump som cirkulationen, men koppla låss pumpen och dela på den, garanterat som swappe säger!!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.