Pumpkrångel! Har en pump+hydrofor i källaren (ca 5 år gamla). Nu går pumpen för jämnan, så jag tömde hydroforen på vatten, stängde ventilerna och slog på igen. Pumpen är inställd på att slå av vid 4 bar, men fortsätter även när mätaren på hydroforen visar 5. Jag stängde av pumpen ... Dessutom ser det ut som om luftkudden försvinner helt - i alla fall i glasröret på hydroforen. När jag sen tappat ut lite vatten genom en kran kommer ser man luftnivån igen. Vad fasen beror det här på? Det ser ut som mom luften kommer och går, men om nån ventil läckte borde det väl också sippra ut vatten? Och varför slår inte pumpen av när trycket är över 4 bar?
 
Hade liknande problem som du och felet hos mig var att hålet i tryckbrytaren (från vattensidan) var full av någon goja.
Brytaren kände då av totalt fel tryck. Jag köpte en ny från Jula och bytte (för säkerhets skull) och nu funkar allt prima.
Det är rätt snabbt att skruva av din brytare och kolla så att den inte är igensatt som min var.

Länk Jula: http://www.jula.se/tryckstromstallare-710508
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Tack, jag börjar misstänka just detta. Om jag pumpar på vatten och sen stänger av pumpen så håller systemet trycket. Att sen tillbringa söndagen i pumprummet var kanske inte riktigt vad jag hade planerat.
 
Bara bra om jag kunde hjälpa till. Min pump sitter riktigt trångt så det var inte kul att fixa men desto bättre sen :)
Min brytare slog heller inte av, även när trycket (enligt manometern) närmade sig 6kg oavsett hur jag justerade den. Då kändes helt klart att felet satt i brytaren.
Hoppas att du har någon som kan bistå dig med glada tillrop eller något bättre så söndagen inte blir helt kass.
Lycka till!!
 
Tack för uppmuntrande tillrop! Jag tappade ur vattnet, monterade loss tryckbrytaren och skrapade ur den svarta geggan som blockerade hålet till membranet. Det hela tog faktiskt mindre än en timme, och nu funkar det hur bra som helst. Det enda som återstår är väl att bestämma vad jag ska göra med tusenlapparna jag sparade på att inte ringa en rörkrökare den här gången heller ...:)
 
Toppen att det löste sig med lite mek även om det blev på en söndag. Pengahögen börjar väl bli stor nu ;)....sedan känner man sig rätt nöjd också. Själv är bäste dräng heter det väl.
Men jag undra var denna gegga kommer ifrån? Man kan ju nästan tro att man har elementvatten i brunnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.