Hej,

Har en borrad brunn 103 m djup.

Har en Shelly effektmätare på strömmen till pumpen, det är en 1-fas pump. När den går drar den 1700-1800 W

Men jag såg att natten mellan fredag och lördag har den dragit ca. 1000 W konstant mellan klockan 3:21 till 11:52

Jag sov vid den tiden, så det har inte gått åt nått vatten. Tror inte heller det är en läcka nånstans. Om det var så skulle den ha pulsat av/på när den fyllt på hydropressen.

Dessutom drar den ju 1700-1800 W när den går, inte 1000 W.

Så min tanke är, finns det nåt element nånstans som går igång när det är riktigt kallt? Det var säsongens kallaste natt mellan fredag och lördag, ner mot -16-17, villket är kallt för där jag bor, södra Sverige. Samtidigt är det rätt bra snötäcke nu, ca 25 cm så det borde inte bli så kallt nere i brunnen.

Det finns en värmekabel på inkommande vattenledningen från brunnen. Den är det inte, den har jag koll på med en annan effektmätare.

Nån som har någon idé ?

(det har sina nackdeler att se sånt här i Homeassistant när man är kontrollfreak...)
 
Dåligt svar men för oss var det också elförbrukningen som avslöjade att något var fel. I vårt fall - trots att jag inte trodde på det - så var det en läcka i marken tyvärr.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.