Är det någon som har erfarenheter av kvalitén på olika pumpautomater?

Hur står sig Clas Olssons CoTech för 1198:-

(Pumphus och tank i rostfritt stål. Max. tryck 4,5 bar. Max. kapacitet 60 l/min. Max. sughöjd 8 m. Max. tryckhöjd 45 m. Invändig 1" (R25) anslutning. Motor 230 V/1200 W.)

i jämförelse med dyrare apparater som:

- Beulco Aquajet 82 M, säljs av Bohlins rör för 1595:-
- Jetpump 10/20 som säljs av Rinkabyrör för 1450:-

Ska dra vatten till mitt fritidshus från en grävd brunn som ligger ungefär 80 m från huset och ungefär 5 meter högre än huset. Rören ska på sikt grävas ner, men det är osäkert om jag kommer ner till frostfritt fjup eftersom det är i Norra Ångermanland. Kommer att använda mig av 25 mm PEM-slang på trycksidan och 32 mm på sugsidan.

Sen undrar jag också hur mycket bättre slangkopplingar av PRK-typ (alltså av stål) är än plastkopplingar. Är det värt merkostnaden?

Ola
 
Cotech kan vara bra eller skit, det vet man inte förrän efteråt. Skiljer det inte mer än några hundringar sklulle jag gå på Rinkaby eller Beulco. Plastgängor gillar jag inte heller.
Ta alltihop på Rinkaby så lämpar dom av det på gårdsplan, du slipper fara runt och stå i kö på div byggmarknader...
 
Har en Rinkaby Jetpump i sommarstugan där hydrotanken ramlade av efter 20års användande och där det bara var att skruva dit en flödeskontroll (testar med det istället för tank denna gången) och så snurrar den vidare.
För permanenta kopplingar och de nedgrävda använder jag mässing, men jag har två stycken som demonteras för tömning varje höst och de är av plast.
Så några hundralappar extra är inget att bråka om och som håller i mera än 20år, hur länge vet jag tyvärr inte men den är idag 24år.
 
Rinkaby skriver själva att plastkopplingarna endast är för bevattning. Satsa på mässingskopplingar, även om det svider lite mer i plånboken.
 
Tack för svar!

Då blir det en pump från Rinkabyrör och mässingskopplingar, åtminstone under mark. Clas Olssons pumpar var dessutom slut på lagret...
 
N
clas ohlsons är inge bra....jag har en pumpautomat från rusta jag kör provisoriskt på tills vi fått kommunalt...det har körts torr några ggr tom o funkar änn....hade en clasohlson innan den pajade rätt snart,dock gick den torr o koka några ggr....har dålig brunn.
Sattsa på en riktig DAB pump eller nåt så slipper man strul...finns inge värre änn utan vatten o tanten blir sur...jag vet....ska bli skönt med kommunlat snart...kommun var här idag...jippie!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.