Har övertagit ett fritidshus och kopplade in pumpen som fanns i huset efter vintern, då startade den och efter några minuters surrande fanns vatten i systemet och den slog av sig, fungerade fortsatt bra.
Men ville byta vatten i brunnen efter vintern så körde en stund tills vattnet slutade komma och pumpen stannade.
(Blev nog för låg vattennivå i brunnen)
Efter detta vill inte pumpautomat-ppt800-altech starta mer.

Hoppas ni har tips vad det kan vara eller vad felsöka ?
 
Luft i pumpen. Pumpen måste vara fylld med vatten för att fungera.
 
kolla även så att membranet till tryckströmbrytaren inte är dåligt..
Brukar samlas en massa skräp och beläggningar inunder detta...
 
Har pumpen gått torrt finns risken att du har bränt den och motorns överhettningsskydd kan ha löst ut.
 
#2 / AG A
svar: har flyttat mutter på ovansidan och fyllt med vatten, den borde va fulll med vatten

#3 / skoge
svar: har inte kollat membran, sitter membran inne i pumpen eller i lilla dosan på sidan så man får plocka isär den?

#4 / snaggletooth
svar: enligt bruksanvisning återställs överhettningsskydd efter 20min, men sånt kan väl strula så det inte återställs, sitter väl också i lilla dosan på sidan antar jag

Det finns en ventil i änden av tanken, kan den tappa trycket så man måste fylla på med luft ibland eller?
 
Finns det ström fram till pumpen?
 
snaggletooth snaggletooth skrev:
Finns det ström fram till pumpen?
Visst finns ström
 
L Lassemannen skrev:
#2 / AG A
svar: har flyttat mutter på ovansidan och fyllt med vatten, den borde va fulll med vatten

#3 / skoge
svar: har inte kollat membran, sitter membran inne i pumpen eller i lilla dosan på sidan så man får plocka isär den?

#4 / snaggletooth
svar: enligt bruksanvisning återställs överhettningsskydd efter 20min, men sånt kan väl strula så det inte återställs, sitter väl också i lilla dosan på sidan antar jag

Det finns en ventil i änden av tanken, kan den tappa trycket så man måste fylla på med luft ibland eller?
sitter under brytaren.
oftast under en plåtbricka.. Som är ansluten till stigarröret.
 
Har fått igång pumpen.
Dunkade några ggr på lådan på sidan så hoppade pumpen igång.
Antar nåt är glappt eller memdranet som strular.
(lådan på sidan är väl den som känner av vattentryck m.m.
tack för tips
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.