Jag har en billig pumpautomat från Jula som inte vill gå som jag vill.

Problemet är att allt går som det ska vid starten, jag fyller pumphuset och kopplar in sladden så rasslar det en stund, jag ser vattnet komma via sugslangen, sen sprutar vattnet som det ska ur bevattningsslangen.

Härifrån finns det två scenarion, drar jag nu ur sladden, låter pumpen stå still med kranen på slangen öppen, sen kopplar jag i sladden igen, nu startar pumpen och allt fungerar som det ska. Frid och fröjd så långt.

Men om jag istället stänger kranen på slangen så ökar givetvis trycket i hydroforen tills tryckvakten slår av pumpen. (Som det ska vara för att allt ska sköta sig självt)
Öppnar jag nu kranen så sprutar vattnet ur, när trycket sjunker startar pumpen som den ska men den slutar pumpa vatten.

Varför blir det såhär? Hade problemet uppstått tvärtom skulle jag kanske kunnat köpa att det kom in lite luft via vattenslangen in i pumpen (jag har bara en halvmetersstump kopplad direkt på pumpen nu för att felsöka)

Jag ser även att det kommer små luftbubblor med sugslangen, slangen är ny och borde vara tät.Men detta problem finns ju oavsett om tryckvakten dödar pumpen eller att jag rycker slangen.
Det borde lika väl inte vara något bekymmer jämfört med att suga luften ur den 1,5-2meter slang som är tom till vattenytan när jag startar om pumpen från början?
 
låter som din bottenventil läker, om du nu har någon.
längst ut på sugslangen ska det finnas en backventil som tillåter vattnet fyllt upp förbi pumphuset

en pumpautomat ska ha en bottenventil som ser till att vattnet stannar i sugslangen upp till pumpen.

/N
 
Jag har en bottenventil med backventil, dock inte kontrollerat funktionen.
Men den borde ju krångla även om jag drar ur elkontakten.?

Att kontrollera den ska jag ändå göra, det går ju fort,
 
kan också vara tryckvakten som krånglar. du måste justera in pumpautomatens tryckvakt så att den slår av och på pumpen, vanligtvis mellan 2-4bar samt att hydroformembranet är luftfylld 0.9x(pumpens tillslagstryck)bar, alltså 1.8bar
 
Kan tillslagstrycket alltså påverka om pumpen börjar pumpa (startar gör den ju som sagt) vid tillslag? Jag tycker den går ganska länge innan frånslag men har inte reflekterat över vilka tryck den går mellan start/stopp
Värt att kolla upp det också.
 
Jodå, backventilen var full med skit och fick rengöras, sen gick den. Kapade slangen ½m också, den verkar ha varit lite väl långt nere i dyn i botten.
Blir inte klok på varför den fungerade och startar om så fint om man bara ryckte elsladden? Men det spelar ingen roll längre ;)
 
jo de låter ju faktist lite knepigt. men då du nu stänger kranen och trycket går upp så blir det väl något jox i backventilen så den fastnar av skiten. när du har kranen öppen bildas inte samma övertryck i sugslangen som om den vore stängd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.