Behöver hjälp med en pumplösning. Frågar åt en vän ... (det är faktiskt sant ;0)

Har Biltemas pumpautomat

https://www.biltema.se/fritid/tradgard/tradgardspumpar/pumpautomat-pa-1301-2000038619

som är placerad alldeles vid en bäck och pumpar vatten upp till sommarstugan ca 75m bort och ca 3 meter högre. Slangarna är såna där man brukar ha av grov plast, ca 40mm innerdiam. Sugslangen är 5 m och ligger ca 2m lägre. "Tryck-upp" slangen är ca 75m och har några skarvar där det är ca 20mm. Det funkar fint.

Nu har diskussion uppkommit ... att flytta upp pumpen till huset och suga hela vägen dit. Pumpen klarar en sughöjd på 8m. Då blir nuvarande "Tryck-upp" slang istället en väääldigt lång sugledning.

Är detta vettigt? Är det ens möjligt?
 
Kommer nog tyvärr inte fungera vidare bra i praktiken skulle jag tro. Med tanke på slanglängd och höjdskillnad.

(i teorin ska det nog fungera men en anläggning som ”trycker” lär ge betydligt bättre funktion)
 
En pump har alltid lättare att trycka än att suga.
I den länk du anger är sughöjden satt till max 8 meter, medans tryckhöjden är 48 meter (=sex gånger högre).

Det är väl bara att testa. Risken finns väl också att den blir känsligare för driftsstörningar.
Vad är orsaken till önskemålet om flytt?
 
W wolfgang1 skrev:
Är detta vettigt? Är det ens möjligt?
Nej. Möjligen...
Kompromiss med elförsörjningen är väl enda anledningen att flytta den, för att undvika lång grov kabel?
 
Att få bort den långa elkabeln, med ett antal skarvar, är väl en anledning. Att få pumpen i ett uthus nära sommastugan är nog en annan anledning, så den blir mer skyddad.
 
Har haft det för sjövatten.
Det var ca 70m men med 32 mm PEM och när man fått igång det var det inga problem.
Höjd är svårt att avgöra men minst 5-6 m i sughöjd.
Två backventiler, en längst ned vid insuget och en monterad på inloppet i pumpen.
Det var sommarvatten som tömdes varje år, så varje vår skulle vattnet igång.
Då fick man fylla ledningen från pumpen, låta den suga, lufta, fylla på, suga,... tills det kom igång
Satte ett T-kors före pumpen med en kulventilen så det var enkelt att fylla, lufta och fylla på nytt vatten.
Det här fick man göra ett ca 10 gånger men sedan var det igång hela säsongen.
 
  • Gilla
wolfgang1
  • Laddar…
Kul att höra att nån har lyckats. Verkar vara ganska lika förhållanden som vi har,
 
W wolfgang1 skrev:
Kul att höra att nån har lyckats. Verkar vara ganska lika förhållanden som vi har,
Av det du beskriver i #1 finns inget som tyder på att du skulle behöva lyckas sämre än AndersS. Om man kan ska man så klart sträva efter att ha pumpen nära i nivå med källan och kort sugledning men det går att töja rejält på det bara sughöjden är liten.
 
Som jag noterade är det uppstarten som kräver lite jobb.
T-korset/kulventil var det som gjorde det enkelt-
Pump > backventil > t-kors/kulventil > ca 70 m slang > 90 graders > sugslang också 32 mm PEM och avslutningsvis bottenventilen.
Tar inte lång stund med 10 pumpningar.
Det blir vakuum i slangen så öppnar man kulventilen lite och häller i vatten så sugs det in i slangen istället för luft.
Enda skillnaden var väl att vi hade 32 mm hela vägen och ni hade 20 mm, vilket kan påverka.

Är lite enklare trots allt med borrad brunn som vi har nu.
 
Hej, vet att detta är en gammal tråd men tänkte jag kunde ställa en följdfråga gällande just biltema Pumpautomat 1301.

Jag har gjort åt 2 sådana maskiner på snart 5 år, första frös sönder och den andra fungerar bra.
men jag har en fråga, vilket tryck jobbar er maskin med under drift?
funderar på om jag måste fylla på luft eller inte.
min startar vid 1.8 och stängs av på ca 3.5-3.8, i drift har den ca 2.0 i tryck.,
 
Hej har nästan 100 m pem 32 slang och liten Siemens pump från 70-talet. Pumpen står vid stugan och bottenventilen ligger 100 m bort. Sista metern till pump har jag en mer böjlig sugslangstump med en skruv koppling in till pump. Allt för att slippa byta mutter på prk-koppling varje år. Jag fyller upp slangen med vatten, ca 60-70 liter. Sedan gäller det att få bort alla luftfickor genom att trycka in bottenventilen lite då och då så vattnet "packar sig" nedifrån och upp. Sughöjden är 6-7 meter.
 
B bergquist skrev:
Hej, vet att detta är en gammal tråd men tänkte jag kunde ställa en följdfråga gällande just biltema Pumpautomat 1301.

Jag har gjort åt 2 sådana maskiner på snart 5 år, första frös sönder och den andra fungerar bra.
men jag har en fråga, vilket tryck jobbar er maskin med under drift?
funderar på om jag måste fylla på luft eller inte.
min startar vid 1.8 och stängs av på ca 3.5-3.8, i drift har den ca 2.0 i tryck.,
När du har tappat ur all vatten ur hydropressen (öppen kran) så bör trycket i blåsan vara någon hekto längre än tillslagstrycket - dvs runt 1.7 Bar.

Frånslagstrycket är nog bra som det här då många jetpumpar stannar någon stans och kan inte trycka högre än runt 4.5 Bar (lite beroende på sugdjup också) och ligger man för nära den maxgränsen så kan man hamna i läget att pumpen aldrig stannar eller går länge innan den stannar då den har bara ytterst liten flöde strax innan det når dess maxtryck..
 
  • Gilla
bergquist
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.