På en laddomat 4030 sitter ju pumparna med pumpriktningen mot varandra.
Så här:
LM4030_01_w.jpg

Kan vilka pumpar som helst monteras på det viset? Eller är det bara nyare som klarar av det?

Jag eldar i en gammal Egor V25 mot en 1500 liters ackumulatortank. Laddningen sköts av en gammal pumpsats från NIBE, såhär ser den ut:
pumpar.jpg

Vid laddning pumpar den vatten från tankens botten direkt till pannans botten. Ingen blandning med varmvatten för att slippa kondens alltså.
En knasig grej, men som troligen förlångt livet på pannan, är att rörmokaren som installerade pumpsatsen tillsammans med en 500 liters ackumulatortank för en sådär 15 år sedan kopplade fel. När termostaten slog igång laddpumpen så pumpades vatten från pannans botten in i tankens botten, dvs den laddade ur tanken. Och när urladdningspumpen startade så pumpades det åt andra hållet. Så inneffektiv det kan bli med andra ord.

Det där var när mina föräldrar hade huset. Nu har jag och min sambo köpt det, och vi var ganska missnöjda med hur vedpannan fungerade. Jag tänkte att det nog skulle bli bättre med större tank. Så vi slängde ut 500:an och skaffade en 1500 liters istället. I samband med det märkte vi att pumpsatsen var felkopplad. Farsan blev inte lite less när han fick reda på det. Han hade ju lagt ut flera tusen på något som knappt gjorde någon skillnad. Den gamla tanken hade bara en termometer, så han kunde inte märka att tanken laddades på ett konstigt sätt.

Nu fungerar det hela ganska bra. Men vi har börjat spara för att köpa en ny panna om några år. Den är snart 30 år nu, våran gamla Egor-panna.

Nu har ni fått bakgrundshistorien, nu till poängen.
Eftersom pumpsatsen var felkopplad så kom det aldrig in kallt vatten i botten på pannan under dom här åren som farsan har eldat i den.
Men nu när det är rätt så märks det verkligen att det kommer in 30 gradigt vatten där nere. Det brinner på för fulla muggar i eldstaden, men pannan går sällan över 80 grader. Och det knäpper och låter ifrån pannan när det brinner ordentligt i den. Det gjorde det aldrig förr när vi hade den gamla tanken.
Jag blir lite orolig. Jag vill ju att pannan ska hålla ett par år till, så att vi hinner spara ihop till en ny.
Dessutom har synkronmotorn till växelventilen på pumpsatsen gått sönder nu, och ensån kostar säkert nån hundring också.

En laddomat 4030 hade ju fungerat bättre. Den blandar ju in varmt vatten i botten på pannan, det borde ju göra att den håller längre.
Därför funderar jag på att skaffa den där termiska ventilen som sitter högst upp i bilden på laddomat 4030. Jag har ju redan två pumpar, och dom styrs av termostater. Så den ventilen är borde vara det enda jag behöver.

Innan jag sätter igång så ville jag bara vara säker på att det går att sätta pumparna så som de sitter i laddomaten, riktade mot varandra. Det är en Grundfos UPS 21-60 och en Perfecta A3 25-4x.

Hoppas att någon orkat läsa igenom den här uppsatsen nu. Och att ni har ork nog kvar att skriva ett svar också :)

//Pär
 
Pannan får ju bli bra kall samtidigt som det får vara ordentligt fuktigt i pannrummet för att kondens skall uppstå. Har du en sådan driftmiljö tror du? Har iofs ingen erfa av dylika installationer. Är det i själva pannan som det finns kondensrisk?
 
Dom som säljer laddomaten skriver att det finns risk för kondens om man kör som jag gör. Det är ju klart att dom vill skrämma upp folk lite grann också, men det borde ligga nånting i det dom säger.
Det bildas väl ånga när det brinner i eldstaden. Och det pumpas in 30-40 gradigt vatten på andra sidan plåten i eldstaden.
Borde inte det kondensera ångan på väggen i eldstaden?

Jag är kanske orolig i onödan. Det känns som om det blir stora påfrestningar på panna när det blir så stora temperaturskillnader. Men det kanske gör varken till eller från på en sån här gammal panna.
Finns det någon som kör med samma koppling som mig därute? Hur länge har era pannor hållit ihop?
 
Jag undrar om kondens är den stora risken? De gånger jag sett pannor som "rostat" sönder vid laddpumpsystem utan termostat ser det ut som att plåten frätts sönder från insidan där nedre inloppet går in i pannan.

Jag har en begagnad termostatventil som den på bilden som du kan få köpa.
 
Jag kör med samma panna och en liknande hembyggd variant att ladda tankar med. Vid vissa tillfällen kan man se att det droppat kondesvatten under pannan men det har varit så sedan 85 då pannan stoppades in och än så länger funkar det bra....har en extra panna står i reserv ifall att.. :) Pannrummet är vägg i vägg med tvättstuga och dusch så tidvis är det väl ganska fuktig miljö och det påverkar så klart möjligheten till kondens.
 
Om din panna har fungerat sen -85 så är jag kanske onödigt orolig. Jag har kollat upp priset på den där ventilen, 1594:- skulle den kosta. Det är kanske onödigt att lägga ut dom pengarna om man ända ska byta panna om några år.

Finns det några bevis för att en panna håller längre med "laddomatkoppling" än med en "vanlig"
koppling som jag har?

Och slutligen, för att jag är nyfiken, Ingen som vet om pumparna klarar av att flödet går i "fel" riktning genom dom?
Jag vet inte hur en pump ser ut inuti. Om vattnet kan rinna rakt igenom eller om pumpen snurrar med flödet. Jag tänkte utifall det skulle vara skadligt för pumpen om det går vatten igenom den åt fel håll. Det borde en pump tåla tycker jag, men det känns bäst att fråga om någon vet först.
 
Nog finns det bevis för att dom håller längre vid rätt temp, men det är ju mycket möjligt att din kommer att hålla så länge du har den kvar. Kör inte högre flöde än vad som behövs.

Pumparna klarar att köras "baklänges", det är standardpumpar som sitter i 4030 och den kan beställas utan pumpar då man har långa rörlängder och behöver kraftigare pump. Då sätter man dit en vanlig pump med högre kapacitet bara.
 
Vad skulle behövas för att bygga en laddomat som 4030? Vad skulle grejorna gå på ungefär? Som jag har det nu så är det bara en pump som cirkulerar hela tiden åt ett håll.

Jocke
 
Du behöver först och främst den där svarta specialventilen som syns högst upp i bilden. För den ville dom ha 1594:- inklusive moms och frakt.

Sen ska du ha två pumpar. Om du inte redan har några liggandes som du kan använda så kan du kolla priset på www.rinkabyror.se. Det är det som behövs för att få det att funka. Men då måste du starta och stoppa pumparna manuellt, kan nog bli jobbigt i längden. Så du bör nog skaffa någon slags styrning till pumparna också.

Det behöver inte alls vara den som följer med laddomaten, jag kör med termostater.
Försök få tag i några begagnade sådana. Sitter på oljepannor och sånt. Går säkert att hitta på skroten eller hos någon bekant.

Så det behöver inte bli så dyrt. Det enda unika med laddomaten är trevägsventilen, resten är standardgrejer som man kan fixa på annat håll.
 
Laddomatventilen kan du använda till din nya panna. När den säljs ihop med en cirkpump kallas det hela laddomat 10...skillnaden mot laddomat 21 är att möjlighet till självcirulation saknas och att 21 klarar större pannor.
 
spaedgris skrev:
Det är inte samma ventil i laddomat 4030 som i laddomat 10.
Titta här:(laddomat 10) [länk]
och här:(laddomat 4030) [länk]

I laddomat 4030 ska det varma vattnet pumpas tillbaka från tanken till pannan när den börjar kallna. Så den ser annorlunda ut än den i 10:an.
Å fanken...man lär sig nåt nytt varje dag!!
 
spaedgris skrev:
Du behöver först och främst den där svarta specialventilen som syns högst upp i bilden. För den ville dom ha 1594:- inklusive moms och frakt.

Sen ska du ha två pumpar. Om du inte redan har några liggandes som du kan använda så kan du kolla priset på www.rinkabyror.se. Det är det som behövs för att få det att funka. Men då måste du starta och stoppa pumparna manuellt, kan nog bli jobbigt i längden. Så du bör nog skaffa någon slags styrning till pumparna också.

Det behöver inte alls vara den som följer med laddomaten, jag kör med termostater.
Försök få tag i några begagnade sådana. Sitter på oljepannor och sånt. Går säkert att hitta på skroten eller hos någon bekant.

Så det behöver inte bli så dyrt. Det enda unika med laddomaten är trevägsventilen, resten är standardgrejer som man kan fixa på annat håll.
Jag har en CTC Elcombi panna där man kan koppla på oljebrännare om man vill ,så den termostaten kan man ju använda till att ladda tanken. Hur ska den andra termostaten se ut? Den andra pumpen ska väl börja pumpa åt andra hållet vid ca 55-60grader eller?

Jocke
 
Jag har en dubbeltermostat på pannan och en enkel på tanken.
Dubbeltermostaten är i princip två termostater som sitter ihop. Den startar laddpumpen när det blir 80grader i pannan och startar urladdningen när pannan blir kallare än 55grader.
Termostaten på tanken är egentligen inte helt nödvändig. Jag tror att den mest är till för att starta elpatroner när tanken blir kall, utifall man har sådana. Det enda den gör nu är att den stoppar urladdnigen om tanken blir kallare än det inställda värdet. Så man spar ju lite ström i alla fall, eftersom pumpen inte går i alla evighet efter att tanken blivit kall.
Men om man eldar med jämna mellanrum som jag gör nu så blir tanken aldrig så kall att termostaten slår ifrån. Så det går att få ett fungerande system även utan den.

Termostater har ett vred som man ställer temperaturen med (dubbeltermostaten har två, men på min så sitter den ena innaför kåpan så det syns inte). Sen så har dom strängar eller känselkroppar som känner av temperaturen. Dom sticker du in i ett dykrör i pannan respektive tanken. Efter det återstår lite kabeldragning till pumparna och sen är det bara att köra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.