Hej!

Jag behöver en pump som ska pumpa dagvatten från en dagvattenbrunn till kommunens dagvattenledning i gatan.
Gatan ligger högre än huset.
Jag behöver pumpa ca 1,5m diagonalt uppåt i en stäcka på 30m. Hur beräknar jag vilken lyfthöjd jag behöver på pumpen. Tänkte köra med en pem-slang 32mm.
Jag har funderat på denna pumpen från flygt:

https://www.vvsochbad.se/flygt-sxm-...2rS7TOeFzd1PBDsAout8SNVL_eI-jcmRoCJPEQAvD_BwE
 
B
Är du säker på 1.5m total höjdskillnad? Brukar vara lite svårt när det är lite längre avstånd att få höjden rätt.

Pumpkurva är bra att börja med.
https://www.google.com/url?sa=t&sou...kQFnoECA4QAQ&usg=AOvVaw3JItJgXSAUbARkPgHBx992
Prestandadiagram för pumpar, visar relationen mellan höjd (H) och flödeshastighet (Q) för olika modeller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/tryckfallstabell-pem-slang-2/
För tryckfall i ledningen.
vid 80l/min så är det ungefär 7.5m vattenpelare tryckfall I ledning (30% av 25), och 1.5m höjdskillnad =9 mvp tot lyfthöjd. Ungefär samma som pumpen ger vid 80l/min enligt pumpkurvan.

I praktiken brukar engångsmotstånd i böjar med mera göra att man inte kommer upp i pumpens fulla kapacitet när man grovväknar tryckfallet. Det kanske skulle bli 50-60l/min med föreslagen pump om man räknat lite försiktigt. Vad har du för flödesbehov?
 
Men om man använder sig av en pem slang 40mm? Eller en effektivare pump, typ sx-7?
Då borde förutsättningarna se ännu bättre ut?
 
  • Dränkbara pumpar, prestandadiagram, teknisk information, webbsida, användning för vattenhantering, svenska, mobilskärmvisning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Eller om man använder ett ännu större rör. Ett markrör på 110mm?
 
B
Allt hänger ju på flödesbehovet, men visst blir det klart mindre motstånd i rören om man går upp till dn40, vilket ökar på flödet en rejält på den föreslagna pumpen.

En överstor pump kommer ju bara stå och studsa on/off med korta tider, framförallt om den sitter i en liten brunn. Störst är inte bäst.

Markavloppsrör är inte lämpliga att trycksätta. Pem är ett bra val. Men allt hänger på flödesbehovet, man måste mäta/beräkna sitt flödesbehov för att kunna välja rätt pump.
 
Claes Sörmland
Casper Axelsson Casper Axelsson skrev:
Eller om man använder ett ännu större rör. Ett markrör på 110mm?
Du kan lägga en sådan vanlig avloppsledning med normalt fall (minst 1:200) mellan din pumpbrunn (eller närheten av din pumpbrunn) och sen helt enkelt pumpa upp med PEM till den ledningen. En bra lösning eftersom minimal sträcka är trycksatt och vanliga avloppsrör av denna typ har typ evigt liv. Och en sådan avloppsledning behöver inte ligga formellt frostfritt utan kan läggas på t ex en halvmeter till en meters djup.
 
Var bor du? Jag har en fin pump för jobbet om du behöver, finns i Nacka/Sthlm.
 
B BSOD skrev:
Allt hänger ju på flödesbehovet, men visst blir det klart mindre motstånd i rören om man går upp till dn40, vilket ökar på flödet en rejält på den föreslagna pumpen.

En överstor pump kommer ju bara stå och studsa on/off med korta tider, framförallt om den sitter i en liten brunn. Störst är inte bäst.

Markavloppsrör är inte lämpliga att trycksätta. Pem är ett bra val. Men allt hänger på flödesbehovet, man måste mäta/beräkna sitt flödesbehov för att kunna välja rätt pump.
Jag har inte helt koll på vad flödesbehovet innebär. Men takytan är ca 150kvm varav 2st stuprör inte kommer vara kopplade till dagvattenbrunnen i dagsläget.
Jag bor i Kalmar.
Man vill väl ändå att pumpen ska klara av att pumpa bort ett eventuellt skyfall.
Mina tankar nu är flygt sx-3 kopplad med pem-slang 50mm.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Var bor du? Jag har en fin pump för jobbet om du behöver, finns i Nacka/Sthlm.
Bor i Kalmar, pump kan jag fixa billigt själv. Tack ändå!
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.