Hej.

Har två hydropresser. Den ena,till pumpenlyckad jag fylla på luft i med kranen öppen. Dock en kran innan det går ut i huset. Men funkar. Stängt av pumpen. Nollat. Fyllt på.


Den andra,som är till radonetten däremot. Stängde av strömmen till radonetten. Av med pumpen. Öppnade en kran. Radonettens hydropresse nollades.

När jag sedan fyllde på med luft började vatten spruta ur den öppna kranen samtidigt som jag fyllde på med luft. Så luften stannade inte kvar. Stängde kranen och då stannade luften kvar. Fyllde upp den till önskat tryck.

Dock startar radonetten efter att jag tar ca 5 liter vatten. Och så ska det inte vara. Tar jag bara 3 liter går den inte igång.
Så ballongen verkar inte trasig?

Något med inställningen när jag tömmer? Ska jag inte alånav strömmen. Bara off på maskinen?

Tack på förhand
 
Krilleman
Det är normalt att vattnet börjar rinna i blandaren när man fyller på luft.

Om du inte hade någon luft alls i blåsan innan så är ju hela hydropressen full med vatten som måste försvinna någonstans.

Det innebär inte med automatik att blåsan är trasig.
 
Ok. Men baren stannar inte kvar. Pumpar upp till önskat. Mätaren på kompressorn sjunker. Blir inte fast.
Skanjag pumpa upp önskat tryckoch snabbt ta bort kompressorn?
 
Krilleman
När väl vattnet slutat rinna, under tiden du fyller på luft med öppen blandare, ska trycket i luften stabilisera sig och stanna.

Om det inte gör det så läcker det luft någonstans.

Enkelt sätt att kontrollera detta är att starta pumpen för vattnet och hålla inne luftnippeln en stund så luften tar slut.

Kommer det vatten då så är blåsan kass.
 
Fick det att stanna,tack.

Har två hydropresser som sagt. Ser på deras mätare att de slår till vid ca 2,7 bar.

Har fyllt hydropresserna till drygt 2 bar.

Verkar siffrorna ok? Ska tillslaget vara lägre vet jag iof ändå inte hur man ändrar.

Tackar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.