En väldigt kort fråga… Kan man pumpa bildäcken till sitt normala tryck när de inte sitter på bilen? Eller blir det för högt tryck när bilens vikt belastar dem sen?
 
Det går utmärkt
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
G Galten skrev:
En väldigt kort fråga… Kan man pumpa bildäcken till sitt normala tryck när de inte sitter på bilen? Eller blir det för högt tryck när bilens vikt belastar dem sen?
Ja, och vill du göra helt rätt så ska du minska trycket i däcken när de förvaras. Om sen kolla trycket efter du har monterat dem på våren.
 
A
G Galten skrev:
En väldigt kort fråga… Kan man pumpa bildäcken till sitt normala tryck när de inte sitter på bilen? Eller blir det för högt tryck när bilens vikt belastar dem sen?
Så gör jag innan jag monterar.
skönt att slippa ligga eller stå på knä och kolla lufttrycket..
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Tackar för alla svar! Då blir det pumpning av sommardäck nu!
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
G Galten skrev:
Tackar för alla svar! Då blir det pumpning av sommardäck nu!
Och glöm inte smörja på muttrarna eller bultarna med lite kopparpasta(y)
 
  • Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Och glöm inte smörja på muttrarna eller bultarna med lite kopparpasta(y)
Jag vet att det är mot reglerna att outa folk, men jag undrar om du heter Bosse "Bildoktorn" Andersson irl ;)?
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
A
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag vet att det är mot reglerna att outa folk, men jag undrar om du heter Bosse "Bildoktorn" Andersson irl ;)?

Jag heter Andreas.
men det är smickrande med att jämföras med Bosse:ok::beer:
 
  • Gilla
Kjellny och 2 till
  • Laddar…
A
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag vet att det är mot reglerna att outa folk, men jag undrar om du heter Bosse "Bildoktorn" Andersson irl ;)?
ingen fara för min del.
Jag har ju lagt hit min kanal vid olika tillfällen.
Jag tycker att bosse var en skön gubbe i rutan och lyssnade ofta på radion när han var igång.. nu vet jag inte hur det är längre.
(y)
Går för övrigt utmärkt med antingen vattenfritt vaselin eller högtempreratursfett också om man inte har kopparpasta.

Jag har även använt kokosfett en gång med bra resultat.. Men inget jag skulle lova håller i evighet.. ;)
det kanske bara förresten funkar bra på Jamaicanska bilar.. ;)eller av djungelmodell:crysmile::crysmile:
 
Bosse som beskrev när han tog bort något från en bil "som en död häst, helt borta".
 
  • Haha
1
  • Laddar…
galento
Maskintok skrev:
Så gör jag innan jag monterar.
skönt att slippa ligga eller stå på knä och kolla lufttrycket..
Samma här , kollar alltid luften innan montage . Pickupen fick sommardäck monterade idag :D
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Får jag passa på att fråga hur man ska behandla insidan av hjulen (eller hjulhus) för att inte ska fastna? Alltså inte muttrarna. Vi fick sparka rejält i höstas vid byte till vinterdäck.
 
A
O olotor skrev:
Får jag passa på att fråga hur man ska behandla insidan av hjulen (eller hjulhus) för att inte ska fastna? Alltså inte muttrarna. Vi fick sparka rejält i höstas vid byte till vinterdäck.
kopparpasta (y)
en roterande stålborste.
Lite bromsrengöring från valfritt.
Sedan på med kopparpasta.

Den här byfånen håller på och härjar..
Men löser det mesta varje gång.. ;):crysmile:
 
  • Gilla
galento
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Och glöm inte smörja på muttrarna eller bultarna med lite kopparpasta(y)
Åtdragnings momentet kan bli fel om man smörjer och man sträcker hjulbulten. Tror det står i de flesta anvisningarna att momentet gäller vid torra rena gängor
 
A
H Husgubbe skrev:
Åtdragnings momentet kan bli fel om man smörjer och man sträcker hjulbulten. Tror det står i de flesta anvisningarna att momentet gäller vid torra rena gängor
har aldrig dragit med moment i hela mitt liv.
Men det är sådant man lär sig med tiden.
samt att byta ut bultar och muttrar vid jämna mellanrum.
 
  • Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.