hej!

Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med vilka grejjer jag behöver till mitt pumphus, kanske rent av plocka ihop en inköpslista på t.ex. rinkabyror.se eller liknande

Jag har en gammal grävd brunn som vi ska använda för att ta vatten till hästar (ska såklart kolla vattenkvaliteten) vi ska bygga ett litet pumphus bredvid (uppvärmt) , i pumphuset kommer det att finnas ett tvättställ och utanför en vattenutkastar, det är allt vi ska försörja med brunnen, så om jag förstått det rätt behöver jag en pumpautomat samt pem slang ner till brunnen som ansluts direkt till pumpen

Vad behöver jag för prylar för det här, hur mycket har jag missat? och hur kommer jag vidare till ett vanligt 12mm kopparrör från pumpen? från kopparröret vidare till blandarna osv är inga problem, mer pumpen o sånt jag är osäker på.
 
Det första du måste kolla, är på vilken nivå vattenytan i brunnen är när den är som lägst. En vanlig ( billig med sugande pump) pumpautomat har en begränsad lyfthöjd på c:a 7-8 m, så större skillnad än så kan det då inte vara mellan brunnens vattenyta och pumpens ingånganslutning. Är avståndet ok, så är nästa fråga om pris/ kvalitet. Själv har jag valt billiga färdigkopplade pumpautomater från Clas O till mitt fritidshus. Kanske du behöver något med bättre kvalitet om förbrukningen är stor när vattnet ska räcka till hästar.
I princip ser en anläggning ut så här för en vanlig sugande pumpautomat med in/ ut- anslutningar ( 25 mm) :
Sil med backventil 25mm invändig gänga - koppling (25 mm utvändig gänga) till PEM - PEMslang i lämplig längd - PEMkoppling (lika föregående) för anslutning till pumpautomat - pumpautomat - reducering 25 till 15 mm - ev avstängningskran - koppling 15 mm till Curör - Curör i lämplig längd - Tkoppling15mm- koppling 15 mm till vattenutkastare - vattenutkastare. Koppling 15 mm att fästa i Trör - 15 mm rör till handfat - ev övergång till annan dimension - vattenkran.
Den pumpautomat jag köpt medföljde 2 st plastnipplar med 25 mm utvändig gänga i båda ändar. Om sådana används, så byter man 2 st 25 mm utvändig gänga mot 2 st invändig.
Har svårt att skissa nu, men kan göra det senare om inte någon vänlig själ ger dig en helt färdig inköpslista.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.