Hej, jag har i dag en grovdammsugare som man kan suga vatten med fungerar alldeles utmärkt, men det blir ett fasligt spring för att tömma behållaren som inte rymmer så mycket.

Jag skulle vilja kunna koppla en slang som jag kan dra ut på tomten för att slippa detta spring, någon som vet om någon sådan vattensugare?

Dränkpumpar lämnar för mycket vatten kvar så därför fungerar inte det så bra och att få till en pumpgrop blir inte helt enkelt det heller, så en vattensug som jag kan suga med som en dammsugare och en evakueringsslang som man kan koppla på vore kanon.

Mvh Tommy
 
Vore det inte bättre att hitta en lösning på problemet istf att lösa symptomet med vatten i källaren?
 
Inte riktigt det svar jag hade hoppats på, men tack.

//Tommy
 
aug52 skrev:
Inte riktigt det svar jag hade hoppats på, men tack.

//Tommy
En memdran pump eller diafragmapump är som en damsugare.
 
Köp en liten dränkbar och sätt den i en hink modell större (murarhink) och häll sedan dammsugaren i den.Då bestämmer du själv hur långt du vill gå för att tömma.
 
aug52 skrev:
Hej, jag har i dag en grovdammsugare som man kan suga vatten med fungerar alldeles utmärkt, men det blir ett fasligt spring för att tömma behållaren som inte rymmer så mycket.

Jag skulle vilja kunna koppla en slang som jag kan dra ut på tomten för att slippa detta spring, någon som vet om någon sådan vattensugare?

Dränkpumpar lämnar för mycket vatten kvar så därför fungerar inte det så bra och att få till en pumpgrop blir inte helt enkelt det heller, så en vattensug som jag kan suga med som en dammsugare och en evakueringsslang som man kan koppla på vore kanon.

Mvh Tommy
Köp en dränpump som tar nästan hela hela vägen ner......
 
Jag tycker det verkar som man måste tömma behållaren manuellt där också, eller.

/Tommy
 
Nej nu ser jag att det fanns avloppsslang, det där kan vara min lösning som sagt lite dyr kanske kan hitta något billigare.

Tack i alla fall.

//Tommy
 
våtavskiljare kallas det du söker http://www.pullman-ermator.se/swe/produkter/wline.html Om man har plats i sin grovdammsugare och vill testa så kan man stoppa i en liten dränkpump i behållaren och göra ett hål för vattenslangen ut och montera en backventil så det inte suger bakvägen genom vattenslangen.
 
Vore fortfarande intressant att veta varifrån vattnet kommer.
 
Berghällen går in i källaren och vid extrem nederbörd så hinner inte marken ta upp allt vatten, det rinner ned på betongplatta så det är ingen fara för skador men vattnet måste ju bort.

Det händer inte särskilt ofta, nu är det nog två år sedan sist men som det regnar nu så kanske det kan vara dags när jag kommer dit.

/Tommy
 
Jag har inne någon bra möjlighet att leta på telefon.

Det finns mindre och enkla pumpar som du sätter på borrmaskin.

Hur mycket vatten är det?

Min enda erfarenhet är att pumpa 50-70 liter diesel från oljetank till panna vidare till oljefat. Sughöjd över 2m fick den att skära ihop, men strax över metern klarade den, på en sträcka av 6m.
 
Tack för tippset, ska kolla upp det.

//Tommy
 
Ställ dammsugaren ute, med min slurparpade det till när vi rensade avloppet.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.