Vi har ett sommarställe med två grävda brunnar med god tillrinning till så istället för att borra en brunn tänkte vi installera en pump i en av de grävda brunnarna.

Men då kommer frågan, vilken pump modell skall man ha?

Jag har tittat på både vanlig pump med tank och dränkbar pump och det känns som att en dränkbar pump är bäst då man slipper ljud, man slipper att något behöver stå någon stans man slipper att det blir en extra del att rengöra med hydrofonen (då det faller ut som sulfidsalter som man får rengöra från hydrofortanken 1 gång/år).

Men när jag försöker titta lite omkring på forum så verkar det inte som att det är någon som kör med dränkbara pumpar så jag frågar mej. Varför ?

Vi tänkte köra ner pumpen i brunnen och låta den ligga där på botten för alltid i stort sätt.
Gräva ner slang till huset och issolera så mycket som möjlig för att den inte skall frysa.
Om man kör med en armerad plast/latex slang och issolering på den så borde det väll gå bra och ingen risk för att den fryser till ?

Någon som vet hur man "luftar vatten i en brunn, brukar det finnas någon funktion för detta i dränkbara pumpar ?

http://www.kungalv.se/t/Page____7221.aspx

Alla svar, tankar och ider är av yttersta intresse.

/Mvh
Karl
 
Hej det finns dränkbara pumpar för tappvatten men de flesta dränkbara pumpar som säljs har inte å höga tycks som man vill ha i ett tappvatten system.
En hydrofor skall du nog ha i vilket fall som hels så pumpen inte går av och på hela tiden,
Det billigaste är ju att köpa en pumpautomat med allt inbyggt.

Emil
 
jag har också samma fundering dom dig, solbackagård. Vi har en fjällstuga med grävd brunn (6 meter) just nu har vi pumpautomat på toaletten inbyggd i tvättställsskåpet, men vi vill gärna ha bort ljudet från toaletten/stugan.
Pratade med en rörfirma, dom tyckte inte det skulle vara några större problem med att sätta ner en dränkbar pump i den grävda brunnen. Men det var inte vanligt, för han visste ingen som hade det... Så frågan är VARFÖR!?

Jag hade tänkt att ha sätte ett T-rör i brunnen och ha kvar det "gamla systemet också, dvs ha en egen tryckbrytare och backventil för dränkpumpen och ha pumpautomaten på en "bypass-ledning" så jag kan koppla på pumpautomaten om dränkpumpen går sönder.

Vad tror Ni?

Jag lägger inlägget i vvs-forumet också!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.