Hej.

Är det någon som har ett bra knep för att se om pumpen för flockningsmedlet i ett minireningsverk från AquaTec (AT15, Agust Eco, www.billigtminireningsverk.se) gör sitt jobb? Har köpt utomlands men är osäker på om pumpen för flockningsmedlet verkligen snurrar. (Har modellen med pump och flockningsmedel etc. i reningsverkets topp).

Sökord: flockningsmedel, AT-15, AquaTec, augusteco, AgustEco, August, billigtminireningsverk
 
Torbjörn Berggren Torbjörn Berggren skrev:
Hej.

Är det någon som har ett bra knep för att se om pumpen för flockningsmedlet i ett minireningsverk från AquaTec (AT15, Agust Eco, www.billigtminireningsverk.se) gör sitt jobb? Har köpt utomlands men är osäker på om pumpen för flockningsmedlet verkligen snurrar. (Har modellen med pump och flockningsmedel etc. i reningsverkets topp).

Sökord: flockningsmedel, AT-15, AquaTec, augusteco, AgustEco, August, billigtminireningsverk
Hej
Har också köpt August AT reningsverk och är osäker på om flockningspumpen går. Fick du något tips om hur man kan testa pumpen?
 
C Calliope skrev:
Hej
Har också köpt August AT reningsverk och är osäker på om flockningspumpen går. Fick du något tips om hur man kan testa pumpen?
Hej.

Nej, jag har inte fått något direkt svar. Det tillverkaren har sagt är att den pumpen bara går några sekunder per dygn. Har satt färgmarkeringar på slangen som pumpen ska trycka runt mot (skruvat av skyddskåpan) , men ser inte någon som helst indikation på att pumpen har snurrat förbi dem. Det som ändå gör mig lite osäker på om den verkligen inte fungerar är att jag har mer skum i facket där flockningsmedlet ska tillsättas.

Har du fått några tips tar jag väldigt gärna emot dem!!
 
Hej, min dos pump står still, stoppade ner slangen efter pumpen i ett glas och inte en droppe vätska kom i på en 1 vecka. Har nu kontaktat min leverantör och hoppas på att de kan ge mig råd.
 
För de som kommer hit och letar efter svar: På aquatec modell större (6-8 hushåll, skulle dock tro att flockningsmedelspumpen är samma) så är pumpen ansluten med stickpropp till timerstyrt uttag. Koppla in pumpen till fast matning för att se att den fungerar. För att övervaka tidsstyrningen kan man kika på timerns display där tiden till nästa dosering visas. I vårt fall sitter timern i husets elcentral, men kan även sitta i reningsverkets elcentral.
 
Borde den inte kopplas till vattenförbrukning snarare än tid?
 
Vet inte hur det funkar på detta fabrikat, men andra som jag har grejat med så har det funnits ett testprogram för pumpen.
Man kör igång det och mäter mängden flockningsmedel som pumpas ut under tiden pumpen går. På så vis kan man ställa in rätt mängd för hushållet.

Pumpen kan behöva luftas för att den ska suga ur behållaren, beroende på hur konstruktionen ser ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.