Hej,
Sitter och klurar lite på en mindre byggnad/bod som jag kan ha mina trädgårdsverktyg och gräsklippare i och har kommit fram till att jag vill bygga med pulpettak. Hur löser man egentligen detta med pulpettak? Om man lägger tak reglarna så dem går mellan fram och baksidan där baksidan blir lägst (i bygghöjd). Jag hade tänkt mig att ha stående panel. Tänkte köra med 45x220 som tak reglar. hur ska man fästa panelen så det blir tätt upp till tak (råspont). Högst upp så kommer det ju inte att finnas något att fästa panelen i...hur gör man här? Eller det kanske inte är något problem??

Är det någon som har en ritning på en trä byggnad med pulpettak så skulle jag bli väldigt glad om man skulle få kunna ta en titt på den :)

Sen en annan fråga... Om man jackar ur mina 220 tak reglar så det kanske bara blir 110 mellan vägg och tak, förlorar man då inte bärigheten i 220 reglarna? skulle man inte lika gärna kunna ha valt mindre från början?
 
Redigerat:
På sista frågan så både ja och nej. De försvagas när det gäller hur mycket vikt de tål men det brukar inte vara ett problem utan det som gör att man behöver grövre virke är oftast att det inte ska böja sig på mitten och då gör det inget om man jackar ur lite i ändarna tex.

Du kan ju sätta en takregel så långt ut så att du kan använda den som fäste för panelen, ev slår man en liten regel som tex en 45X70 utanpå takregeln för att få lite distans vid behov
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.