Hej
Hade tänkt att bygga till huset med ca 25m2 och på den tillbyggnaden göra ett pulpettak/paralelltak. Lxb 7400x4500mm. sätt inte ihop måttten med kvardraten det är en annan historia *s.

Nu till min fråga, jag hade tänkt att sätta in åsar/balkar på delen som är 4500(bredden) 2 st + det befintliga huset och en ny yttervägg alltså 4 st stöd tot till att
sedan lägga åsar/balkar ovanpå dessa (7400) för att inte behöva ha bärande vägg.

De längre balkarnas tänkta dimension 45x195 men villken dimension på stödbalkarna? måste jag använda limträ ?
Använder helst vanligt virke.

En snabb bild finns bifogad,det är de "röda"(placering tokig på bilderna) balkarna. Jäkligt svårt att förklara men hoppas ni förstår.

Mvh Marcus
 
Varför ska du ha balkar på längden? traditionellt bygger man väl pulpettak med bara balkar längs takets lutning? Tror du får mer bärighet om du lägger all dimension på balk åt ett håll istället för att dela upp det i två dessutom (alltså jag tror 1st 45x400 längs lutningen ger mer bärighet än 1st 45x195 på längs lutningen och en 45x195 åt andra ledden)

http://www.traguiden.se/TGtemplates/popup1spalt.aspx?id=1297&contextPage=5955
 
Jo....varför jag funderar på denna konstruktion är naturligtvis en kostnadsfråga, vanligt virke i de flesta dimensioner har jag tillgång till, därav att göra "fack" som bärlina åt taket.
Får för mig att jag kan använda vanligt virke om två bärlinor är limträbalk.

Blir för stor kostnad med 6 st limbalk på 7m i stället för 2st på 4,5m.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.