Jag ska bygga ett pulpettak. Det ska vara raka balkar i två fack, alltså med en bärande innervägg. Detta då spännvidden är längre än vanligt konstruktionsvirke (ca 6 m). Se alternativ C i denna länk:

https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/stomme/tak/pulpettak/

Hur bygger jag vid skarv av takbjälkarna? Alltså, lägger jag dem omlott och skruvar ihop i sidled eller låter jag de bara mötas och sätter spikbleck över skarven?

Behöver också räkna ut lutningen på taket. Är det någon som kan tipsa hur jag enklast gör det? Vad är minsta lutningen för korrugerad plåt?

Tack för hjälp!
 
Lattjo-Snickaren Lattjo-Snickaren skrev:
Jag ska bygga ett pulpettak. Det ska vara raka balkar i två fack, alltså med en bärande innervägg. Detta då spännvidden är längre än vanligt konstruktionsvirke (ca 6 m). Se alternativ C i denna länk:

[länk]

Hur bygger jag vid skarv av takbjälkarna? Alltså, lägger jag dem omlott och skruvar ihop i sidled eller låter jag de bara mötas och sätter spikbleck över skarven?

Behöver också räkna ut lutningen på taket. Är det någon som kan tipsa hur jag enklast gör det? Vad är minsta lutningen för korrugerad plåt?

Tack för hjälp!
Hej! Jag ska göra samma sak, hur gjorde du det?
 
Enklast är väl fingerskarvade bjälkar som finns i ganska långa längder.
Ett annat alternativ är sk. högprofilplåtar istället för träbjälkar som det går att bygga ganska stor spännvidd med. Men det beror ju lite på vilken typ av byggnad det är om det passar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.