Jag bygger ett garage med pulpettak, samma stil som huset, och där har man avslutat med någon form av plåt som ligger från den höga väggen över takpannorna! Det ser ut lite som vindskiveplåten men den är större och viken runt brädan.
Är det någon som förstår hur jag menar och kan ge tips om var man hittar sådan plåt?
 
Hej! Hittade du någonsin en sådan plåt? Jag är på jakt efter precis samma sak :)

/M
 
En sådan plåt beställs på vilket plåtslageri som helst,ta vinkeln bara och mått på hur långt ner på vindskivan ev täcka hela den ska gå och ner på taket,förmodar att det blir tätband på pannorna och då får ju plåten täcka över den.
 
Tack Lago!
Jag hittade precis att Planja också verkar ha lite "one-size-fits-all" plåtprofiler för detta.
Plåtslagarn har stängt när jag är ledig så är nog förpassad till färdiga produkter :(

I mitt falll skall jag ha tjärpapp på taket så plåten skall bara säkra nocken. På sidorna sätter jag vanliga vindskiveplåt från typ Byggmax (jag är dock lite sur på att dom inte täcker mer av vindskivans yttersida).
 
Redigerat:
Mangan skrev:
Hej! Hittade du någonsin en sådan plåt? Jag är på jakt efter precis samma sak :)

/M
Nej jag byggde en själv till sist!
 
Monterade du den på underlagspappen men under överlagspappen, eller la du på den sist?
Jag kan inte riktigt bestämma mig för vad som borde vara säkrast :)
 
Den kom sist av allt så att den täckte takpanneplåten! Annars rinner det väl in vatten under?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.