Jag bygger ett pulpettak på ett budget-attefall som ska ha en ventilationsspalt / luftspaltskiva. Luftspaltskivor finns i cellplast eller wellpapp. Jag antar att anledningen till luftspaltskivor är just för att skapa en luftspalt mellan isolering och taket (råspont). Jag försöker spara pengar. Går det lika bra att använda ståltråd istället för att hålla isoleringen nere och garantera luftspalt? Jag tänker då att man skruvar 25mm ifrån taket med kanske 30cm mellanrum och drar ståltråd sick sack mellan bjälkarna. Så när man sedan trycker upp isoleringen underifrån lämnar en 25mm luftspalt. (Kanske är jättedumt av någon anledningen, jag vet inte, bara en tanke)

En annan fråga: dessa wellpapp-luftspaltskivor, är de behandlade? Hade det fungerat med vanligt wellpapp? Jag råkar ha en massa wellpapp jag skulle kunna skära till likadant.

Medans jag ändå är här skulle jag kunna fråga om jag tänkt rätt med ordningen och uppbyggnaden:
Från toppen till botten:
1. Ytpapp
2. Underlagspapp
3. Råspont
4. Bjälkar 195mm, i mellan bjälkarna har vi:
5. Luftspalt 25mm
6. Isolering 170mm (lämnar 25mm till luftspalt), tex "Isoleringsskiva Lambda 37 Isover" - byggmax
7. Fuktspärr, funkar "Åldersbeständig byggfolie"? Eller vad bör man ha? https://www.byggmax.se/åldersbeständig-byggfolie-p21080
8. Gipsskivor

Tacksam för tips och hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.