Hej, nästa fråga ang mitt byggprojekt, har lusläst forumet och googlat men inte riktigt hittat rätt svar.

Bygger pulpettak, och ska nu göra i ordning för luftspalt genom att skriva fast spikläkt och masonit under råsponten i takstolarna på taket. Vet hur jag ska göra "avslutet" av masoniten mot fasaden på den sidan där taket lutar ner, men hur ska jag göra på den högre sidan utav taket? Ska det lämnas en luftspalt även där? Men är inte meningen med luftspalten att ev vatten som tar sig "in i taket" kan rinna neråt och ut via luftspalten, behövs det då även vara "öppet" på ovansidan? Eller ska jag bygga igen på den sidan med vindpapp och fasad hela vägen upp till råsponten?

tack
/ janne
https://www.byggahus.se/forum/grund-...isolering.html
 
Hej jkemikal! Luftspaltens funktion är teoretiskt att ventilera bort fukt. Förmodligen inomhusfukt som tar sig upp i taket enligt ostkupeprincipen. Äldre tak med kallvind har ingen luftspalt. Om man nu ska ha tak med luftspalt och som är modern standard behöver man luftspalt på bägge sidor om taket, för att få drag genom konstruktionen. Eventuellt kan ett pulpettaket likställas med ett sadeltak med nockventilation. Iså fall räcker det med nockventiler högst upp, men det borde någon kunnigare person kunna bekräfta. Med vänliga hälsningar, PerOF
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.