Jag håller på att planera ett vidbyggt garage med pulpettak och försöker komma fram till vilka takbjälkar som räcker.
Garaget är tänkt att bli 4.8x6m och med låg taklutning på 3 grader blir spännvidden för takbjälkarna ungefär 4.62m.
Taket ska isoleras och läggas med papptak.

Kollar jag i Svenskt Träs lathund anges konstruktionsvirke C24 45x220 klara en spännvidd på 3.36m vid snözon 2.5 vid cc 1200mm.
Vid cc 600 ska spännvidden multipliceras med 1.4, vilket blir 4.702.
Så klarar jag alltså mig med C24 45x220 med cc 600?

Anledningen till att jag vill använda 45x220 är jag inte kan bygga så högt, därav en fördel om taket inte bygger mer än så på höjden. Går det inte får jag nog istället göra garaget smalare, beroende på hur mycket såklart.
 
Ja du klarar dig på det.
 
Trigonometrin har nog blivit lite fel. Bjälkarna blir ju inte kortare än spännvidden... Eller tolkar jag dig fel. Bjälkarna blir väl knappt 4,81meter med 3 graders lutning.
 
Ja det är ju tokigt. TS får räkna om spännvidden.
 
Tack för svar!

Det är jag som var otydlig, 4.8m är måttet i ytterkant på väggen, utan ytterpanelen. Så ligger bjälkarna på det bärande kanterna får jag drygt 4.6m spännvidd.

Men så bra att det räcker. Blev lite osäker när jag kollade runt på dimensionering av limträ och fick fram tämligen stora dimensioner. Men räcker 45x225 blir det utmärkt bra. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.