Hejsan

Har nyligen isolerat del av huset med pu-skum. Tycker det blev riktigt riktigt bra. Så bra att jag undrar varför man håller på och harvar med glasull och dylikt i detta kyliga land.

Har nu planer på att beställa skum som man kan spruta själv. Tänkte beställa från ett företag i england som jag fått bra kontakt med och som är seriösa, och tänkte höra om det är någon mer som är intresserad av att hänga på för att dela fraktkostnaden.

Beställningen blir härifrån, http://www.spray-insulation.co.uk/
Jag bor strax utanför Göteborg.
Nån som är intresserad av att hänga på?
 
  • Gilla
jlillieholm
  • Laddar…
Jupp intresserad men vad kommer frakten att bli för dom stora tankarna?
 
Det kanske har med priset att göra? snabb överslagsräkning så kostar det 380:-/m2 vid 100mm Nu har jag inte kollat isoleringsvärde vid 10 cm men det kanske motiverar kostnaden?
 
  • Gilla
Isoman83
  • Laddar…
För att få använda PU skum proffesionellt krävs utbildning och läkarkontroll, men med privatpersoner är det nog inte lika noga. Det är nog därför vi harvar vidare med glas och stenull.

Aldrig funderat på ecofiberisolering?

Protte
 
Hejsan

Frakten blir ca 2000:-. Eventuellt kan vi få lite rabatt om vi köper många set.

Kostnaden för 1 set tankar är £419.
Det blir 1,4 m3 skum av ett set och pundet står i 11kr. Det ger 329:-/kvm vid 10 cm. Jag vet inte hur Marive räknat.

Köper vi många set kan vi ev. få lite rabatt, vi behöver nog komma upp i 10 set för att få rabatt, och då blir även fraktkostnaden relativt låg per set. Fraktkostnaden är för en pall, tar man hem bara ett set blir det lite billigare, men det skiljer inte så mycket mot en hel pall.
 
prototypen skrev:
För att få använda PU skum proffesionellt krävs utbildning och läkarkontroll, men med privatpersoner är det nog inte lika noga. Det är nog därför vi harvar vidare med glas och stenull.

Aldrig funderat på ecofiberisolering?

Protte
Även de som sprutar lösull, både glasull och cellulosaull använder heltäckande overaller, heltäckande masker och slang med friskluft, så det är precis samma skyddsutrustning vid arbete med lösull som med PU. Arbetsmiljöregler är tuffa i stort sett alltid när det gäller säkerhet och hälsa så det är ju inget konstigt att det finns regler även för PU, tvärtom så är det ju bra att det finns! Och nu rör sig inte detta om professionellt användande, vilket framgår tydligt av trådrubriken.

Jag var själv med i två dagars isoleringsarbete med PU, och det luktar vid sprutningen, ungefär som när man målar inomhus fast lite annan lukt. Man ska vädra ordentligt. Jag hade ingen mask och det gick bra ändå, inga "bieffekter", men man ska naturligtvis ha en mask när man jobbar, det är ju en mycket enkel sak som inte kostar många kronor. Och det bör man ju ha även när man jobbar med sten och glasull, inget roligt damm det avger heller, snarare mycket värre faktiskt!

Och nej, det är nog inte därför vi harvar vidare med glas och stenull. PU finns i så gott som allt nuförtiden, sofforna, skorna, bilarna har flera hundra kilo PU i sig och det finns som isolering i kylskåp, frysar, acktankar, både värme och kyl-rör och akvarier och mycket mer. Så nej det finns nog ingen arbetstmiljö-aspekt på varför det inte används som hemisolering. Det är mer vanligt förekommande utomlands så det har nog mer med isoleringsföretagens och tillverkarnas inställning och vilja att göra.

Jag har ekofiber på vinden ovanpå sågspånen där uppe. Ékofiber har exakt samma egenskaper som glasull, utom på en punkt, förmågan att ta upp och avge fukt, men den är begränsad och man måste ha både ångspärr och luftkanaler, så skillnaden i praktiken är minimal.
 
  • Gilla
orparn
  • Laddar…
Vad motsvarar 10 cm PU-skum i glasfiber/stenull? De tekniska specarna talar om ett k-värde på 0,022 - 0,024.
 
  • Älska
mariah81
  • Laddar…
PU skum (0,022) 10 cm = 18 cm glsfiber/stenull (0,040)
PU skum (0,024) 10 cm = 17 cm glasfiber/stenull(0.040)
 
joflopp skrev:
Vad motsvarar 10 cm PU-skum i glasfiber/stenull? De tekniska specarna talar om ett k-värde på 0,022 - 0,024.
Ja, de PU-skum med slutna celler ligger med k-värde på 0,022-0,024, men det är inte hela sanningen. K-värdet mäter bara det termiska flödet genom isoleringen. Den stora skillnaden mellan PU och "ull" är att skummet kryper in i springor och sluter helt tätt mot bjälkar, takstolar m.m. dvs luften kan inte röra sig någonstans. Med ull blir det alltid små springor i skarvarna plus att ullen är som "vilken ull som helst" dvs luften kan röra sig rakt igenom. På så vis kan man säga att luftrörelser i ullen minskar den effektiva tjockleken av isoleringen.

Med PU med slutna celler behöver du inte sätta någon ångspärr på insidan.
När det gäller luftkanaler finns lite olika åsikter, en del säger att man kan spruta direkt mot råspont/yttertaket, vilket man antagligen kan. Men får man en vattenläcka kan den bli svår att upptäcka och behöver man byta del av råsponten kan det bli svårt att få loss råsponten eftersom isoleringen sitter fast i den. Därför rekommenderas ett lager mellan råspont och isolering, som kan leda ner läckagevatten till takfoten där det kan observeras utan att förstöra andra delar av byggnaden samt att det går att byta råspont utan att förstöra isoleringen.
 
  • Gilla
Seet
  • Laddar…
Baerchen skrev:
PU skum (0,022) 10 cm = 18 cm glsfiber/stenull (0,040)
PU skum (0,024) 10 cm = 17 cm glasfiber/stenull(0.040)
Detta är alltså en rent teoretisk jämförelse av K-värdet enbart. Det ger inte en helt sann bild av de faktiska skillnaderna mellan effektiviteten av dessa material.
Man kan inte enbart baserat på k-värdet säga att en viss tjocklek av det ena motsvarar en annan tjocklek av det andra, eftersom fler faktorer spelar in.
Se mitt förra inlägg.
 
Redigerat:
Jo min industribyggnad är i dagsläget isolerad med skum och det är imponerande egenskaper på det, inte minst fördelen med hur mycket det styvar upp konstruktionen och att man slipper innertak för att hålla isoleringen på plats.

Som sagt så är jag intresserad av at köpa mer skum till att isolera en tillbyggnad och acc-tankarna i panrummet men jag kan inte beställa riktigt än då jag inte hunnit räkna på åtgången än men du har kke brottom att få hem ditt skum?
Jag gissar på att jag kan komma att behöva 7-10 tankar isf, hur mga andra är intresserade och hur mga kommer vi upp i totalt isf?
 
TomasX om du handlar och isolerar med PU skummet så glöm inte att ta lite kort + gör en avhandling här på forumet:)
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Efter att ha svurit ve och fasa när jag satte 400mm glasull i snedtaket i somras så hade jag gärna betalat en extra slant för en sån här smidig lösning...lite sent nu bara. Idén är klockren annars, avhandla som sagt var gärna erfarenheterna när ni skummat klart!
 
Hejsan

Jag har som sagt redan sprutat en del med hjälp av en entreprenör, dyrt men bra. Jag ska se om jag inte kan återkomma med lite bilder på det efter helgen.

Så klart återkommer jag med mer info och bilder när jag har sprutat vidare på egen hand.
Innan vi sprutade den del av huset som nu är klar hade jag elementen på på fullt (tog av termostaten helt) + en 2kw värmefläkt och 1kw belysning på, då var det oisolerat och -10 ute, runt 15-16 grader inne. Nu när det är isolerat finns ingen värme alls på där uppe, fortfarande -10 ute och 16-18 grader inne. Den värme som slipper upp från undervåningen räcker för att hålla tempen där uppe. Detta med 10-12 cm PU-isoleringen. Jag är smått chockad över effektiviteten.

Mvh Thomas
 
Skulle vara tacksam för en resultatrapport på genomfört arbete och även köpet från England? Blev det av?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.