Allt från goda till skitdåliga möjligheteter. Min erfarenhet är att du kan pruta rätt mycket vid rätt ställe. Sen kan det bli mycket billigare om du handlar vid något ställe som är mindre "flashigt".

Vi fick i regel en 10-20% billigare utan att ens ha börjat pruta, så, visst finns det prutmån.
 
Exempelvis Puustelli ger 30% rabatt från riktipris till sina ÅF. Misstänker att det är samma överallt, så visst kan du pruta..
 
När vi köpte vårt Myresjö kök så fick vi runt 20% utan att säga något, efter det så var det svårt att göra något.
 
Vi fick 25% på vårt kungsäterkök
 
Det beror helt på - köper Du allt inklusive vitvaror bänkskivor rubbet så kan Du pruta säkerligen en hel del minst 20% vi köpte enbart skåpen ifårn Kungssäter och prutade 5 % men lade till saker såsom alusocklar och lite andra detaljer.
Eftersom vi körde eger race på bänkdkivor diskhoar etc och tillsist köpte ifrån samma firma som levererade till en del av köksfirmorna vi fick offert ifrån så vet jag hur mkt de lägger på så tro mig 20 % är inte mkt!
Diskbänkar mm är enkelt en faktor 2 på.....stenskivor med. Ja Kungsäter hade faktiskt inte så hiskeliga pålagor jämfört med vissa *skratt* nån ickenamngiven firma hade en faktor 4 på samma bänk!

Så visst kan Du pruta och har Du tid och ork så kör eget race på allt utom skåpen. Besvikelsen här var egentligen stor då vi körde ett snickerifirmerace som var dyrare än Kungssäter på samma skåp! Det Ni!!!
 
Nu har jag ingen erfarenhet av kök men en del erfarenhet av prislistor har jag...
Normalt har en grossist en prislista som är samma för alla återförsäljare. Från dessa priser får återförsäljaren en rabatt % som kan variera från tex. 10 - 60%. Dessa skillnader kan tom finnas på en och samma prislista. Produkterna är då indelade i olika rabattkategorier. Exempel: Produkt A tillhör rabattkategori 87 som ger 41% rabatt men produkt B tillhör rabattkategori 21 som endast ger 10% rabatt.  Att återförsäljarens rabatt varierar beror i såfall på att produkterna som finns på prislistan är väldigt olika och grossisten har olika marginaler på de olika produkterna, marginalerna är beroenda av konkurrens, volym etc.
Om alla produkter är snarlika används har återförsäljaren en fast % på alla produkter.
Hur stor rabatt en återförsäljare har på de olika produkterna beror på främst två olika orsaker:
1) hur bra återförsäljaren har förhandlat (går inte alltid)
2) hur stora volymer återförsäljaren har
Till detta kommer även att grossisterna ibland sätter låga priser i sina riktprislistor för att deras produkter skall vara billigare än konkurrenternas. Produkten i sig kostar samma sak för återförsäljaren men den rabatt som ÅF får från grossisten är mindre, vilket då minskar möjligheten att pruta...
 
Har återförsäljaren dåliga rabatter från grossisten, dvs grossisten har ett "för dåligt listpris" kan det hända att återförsäljaren slår på lite för att öka sina marginaler och ge utrymme för lite köpslående. Det betyder inte att det alltid finns marginal för att pruta, konkurrensen kan vara så hård att ÅF inte kan minska sina marginaler mera. Men prova ändå alltid att pruta!
Vid kampanjer etc finns sällan marginal att pruta mera.
En marginal kan inom olika områden/produkter (vet inte hur det är med kök) lungt ligga på ca 50 % altså försäljaren har ett 100%:igt påslag. Låter mycket men det är mycket som skall betalas...
 
]Ok, det verkar ju bra! Men hur vet man vad "listpriset" är?
+++Det *vet* Du aldrig på skåp. Skåpen är svårast att pruta på då man int evet marginalerna. Allt annat kan Du ju köra eget race på - Du vet ju t ex hur långa Dina bänkskivor är etc - det som är jobbigt att köra eget race är att Du har eget ansvar med för att DU måste göra ritningar och tänka på anslutnignar och övergångar - det tänker oftast köksfirman på åt Dig....men det kan la vara värt med lite sömnlösa nätter för att spara några tiotusen va ;-)




Om man inte har koll på det så borde ju risken vara överhängande att försäljaren lägger på de 20% hon/han sen drar av när hon/han prutar? Det skulle jag själv ha gjort...

++++++ Det är ytterst FÅ som gör som vi gjorde - de flesta vill köpa en totallösning ifrån en köksfirma och slippa huvudvärken att tänka själv och förutse allt!

Gäller även dessa rabatter för inköp av badrumsmöbler/VVS?

++Tyvärr inte - badrumsmöbler är en helt annan grej - självklart kan Du pruta men det är mkt kortare serier på dme och otorligt högre pris på dem - om man kikar på t ex vad en våtrums MDF kostar jämfölrt med en vanlig MDF så skiljer det inte speciellt mkt ....... det dumma här är att badrummsserierna massproduceras inte alls i samma utsträckning som kök. Ergo - högre priser.

Jag har själv i badrumsfallet valt att köpa ifrån ett ställe med lägre priser och 'bita i det sura äpplet' för till syvende och sist skall man ju inte alls ha lika mkt skåp i badrummet som man skall ha i köket ;-)
 
Hej!
Gummigumm, Var köpte du dina badrumsmöbler?
/hubbe
 
Jag köpte Ballingslöv på Beijer (sollentuna) tillsammans med "rostfria vitvaror" husqvarna. Hade sonderat marknaden duktigt och Beijer var oslagbara (skulle jag inte gissat på), måste ha en duktig volym.

På köpet fick jag 5-20 procent på övrigt sortiment.

mvh bosse



 
Det var det jag menade med mindre flashiga ställen. De de där livsstils-köks-inredningsbutikerna kan vara otäckt dyra och din lokala brädgård riktigt billiga.... Fast, visst, det kan vara tvärtom också.
 
Vad jag vet så har inte köksförsäljaren dåligt samvete för sina vinster. Att gå runt och fråga och fundera är ju kundens privelegium.
 
Min erfarenhet är att alla som säljer kök också kan rita kök. Vissa är bättre och vissa är sämre, detta oavsett återförsäljare. Det som ofta skiljer är antal utställningskök. Vissa ställen tar betalt för ritning som man sedan har tillgodo vid eventuellt köp.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.