Hej,

Den här frågan har ni säkert läst tidigare men jag postar den ändå ;D.
Någon som har en känsla för eller ännu hellre erfarenhet av hur mycket man kan pruta utan att det får "konsekvenser"(gnissel, nya oförutsedda kostnader etc) ?

Mvh /Leif

 
Vi prutade 5% på byggsatsens kontraktssumma; 70 lax (visserligen inte cash utan extra prylar men prut räknas det väl som =)

Dyker det upp oförutsedda saker bara därför? Nää, inte om vi redan tänkt på allt och varit frågvisa som synden ;). Det är nog där skon klämmer i flera fall.
/Fredrik
 
nybyggd skrev:
;Ddetta bevisar att en del husföretag som trivselhus,sävsjö m,m har 10 % i provision en del verkar dock ha mindre.
det finns således en del att plocka av.
myresjö har t.e,x 25-30000 i mån,lön samt 5-7 % i provison,Hmmmm då verkar det finnas lite att pruta på???
>:(
Jag förstår inte din kommentar.

De flesta säljare är inte anställda av husföretagen, utan har fristående bolag. Deras inkomst är direkt kopplad till deras försäljning. Deras provision betalas av husföretaget. När du då säger att "det finns en del att plocka av" så finns det anledning till förtydligande.

Ska du ta ifrån säljaren sin lön? Tänk på att säljaren har dels sin egen lön + kostnader för lokaler, bilersättning (mycket) mm. mm. Om du nu tror att du kan få detta i "prutmån" vad ska då säljaren leva av?

Och vag gör några 10.000-tals kronor egentligen för skillnad vid en affär i miljonklassen?

Bättre är att förhandla till sig tillvalsutrustning. Där har säljaren specialavtal ett incitament att ge dig det, samtidigt som du får ett trevligare hus.
 
Tack för svaren.

Vi försökte pruta på kontraktsumman men det gick inget vidare :-[. Säljaren kontrade med att vi i stället skulle kunna slippa en aviserad prishöjning som träder i kraft till årsskiftet (vilket samanträffande !! ;)). Däremot var det inte helt omöjligt att förhandla om priser på tillval (precis som BoByggaren nämnde).

En annan husleverantör, som i och för sig var lika ovillig att pruta, påstod att eventuella prishöjningar till nyår var rent nys. Normalt justeras tydligen priserna någon gång på våren och någon gång på hösten och att olika husleverantörer bevakar varandra stenhårt och inte vågar justera priserna mer än, eller vid andra tillfällen än övriga leverantörer.
 
Att: Bobyggaren
Ps. 10.000:- tals kronor i miljonklassen gör skillnad, det är därför man prutar.
Är du möjligtvis en hussäljare själv? eller känner någon närastående som är det?
 
Man kan utgå från att det i normalfallet inte finns några jättesummor att pruta från en seriös husförsäljare. För min del skulle jag dra öronen åt mig om det gick att dra ner priset med mer än någon procent. Dessutom är det givetvis möjligt att få köpa med viss extrautrustning för belopp betydligt under listpris. Tänk noga igenom din önskade standardnivå och försök få med allt i grundavtalet så du slipper komma med dessa önskemål senare. Dessa kmpletteringar senare sker till listpris :).

Sen är det väl självklart att säljaren ska få göra en bra affär så länge du också gör det.

/Fredrik

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.