vi ska ha möte med säljaren efter att vi haft en besiktning (vi har redan skrivit kontrakt med besiktningsklausul) . besiktningen visade att vi bla måste byta syllar och lite andra smågrejer som inte framkom vid visningen. dessa har vi alltså tänkt att pruta på priset med. nu är frågan om en annan sak. båda badrummen är renoverade för tre år sedan av en fackman säger säljaren. på besiktningen framkom vid utfrågningen att han inte har kvitton. dvs ingen garanti. besiktningsmannen kunde inte avgöra om det finns fuktspärr under kaklet eller inte. säljaren säger att det finns. är detta något man kan dra ner på priset med, att det inte finns kvitton? hur mycket på den delen isåfall?
 
Nu kommer jag säkert få skit för att jag säger detta... Men i ett försök att få en reaktion så säg att du vill få med i kontraktet att säljaren hålls skadeståndsansvarig för eventuella fuktskador i badrum för XX år framöver då inga bevis finns att det är fackmannamässigt utfört. Kommer inte att gillas, men då tar man upp "priset" som ett alternativ.

Allt hänger på hur mycket du vill ha huset, dvs om du kan gå därifrån och leta vidare efter ett nytt objekt. Men även också hur mycket säljaren vill få sålt huset det.
 
låter som en smart idé. vi har ju redan kontraktet i våra händer, säljaren kan inte dra sig tillbaka så det är ju värt ett försök.
 
Säljaren kan nog dra sig ur om denne inte accepterar ert bud? Dock föga troligt att dom vill lägga ut det på Hemnet igen kan jag tänka mig. Således läge att försöka få ner det ordentligt med tanke på badrummen, accepterar dom inte så se hur mycket dom är villiga att gå ner.

Här finns ju förvisso en risk att dom blir irriterade och väljer att sälja till någon annan (om det finns fler intressenter vill säga), men med tanke på hur marknaden ser ut för närvarande krävs det en hel del is i magen från deras sida att de skulle dra sig ur av den anledningen. Dessutom lär dom ha en mäklare som vill komma till avslut omedelbums...
 
Som P-G säger, det finns alltid en risk med prutning. Men vågar man själv ta risker så finns det mycket vinna på det.

När ni sitter med säljaren och mäklaren så bli intre stressade över mäklarens sätt att pusha på för att få ett avslut, prata med säljaren i första hand och försök hålla mäklaren så fåordig som möjligt och bara hålla sig till sakfrågor. Vi fick påminna våran mäklare ett par gånger att han skall vara opartisk.
 
hej igen. nej säljaren kan inte dra sig ur. vi har ett kontrakt som bara vi kan bryta. säljaren kan visserligen säga nej till prisnedsättning och isåfall får vi acceptera det första budet vi vann med eller dra oss ur affären.
 
Det är ju det normala förhållandet. Om säljaren inte tycker om er prutning så riskerar man att de inte går med på någon sänkning överhuvudtaget för vare sig badrum eller syllar. Och då kanske ni drar er ur.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.