Om man ska sälja ett hus och det finns en öppenspis ska man då ha provtryckt skorstenen eller ligger det på de som ska köpa? Jag förstår att det inte finns några krav på om skorstenen är utdömd att den ska vara åtgärdad vid försäljnining utan bara om den är eldningsbar eller inte?

Tacksam för svar!

//Marcus
 
Det huset jag köpte var inte provtryckt. Ska göra det själv i efterhand. Har för mig ja läöste nåt om att man gör det som köpare. Dock var mitt hus sålt i bef skick.
 
innan vi skrev på papperet som man gör innan man betalar hadpenning så tog jag upp att jag ville ha skorstenen provtryckt (vilket jag betalade) och om den var otät så skulle vi dela på reparationen (detta fördes i i kontraktet).
 
Som säljare har du ingen anledning att provtrycka före försäljning.

Om huset är äldre så är det mer regel än undantag att skorstenen läcker, ev. fel på skorstenen räknas därför inte som dolt fel, om det skulle upptäckas efter överlåtelsen.
 
hempularen skrev:
Som säljare har du ingen anledning att provtrycka före försäljning.

Om huset är äldre så är det mer regel än undantag att skorstenen läcker, ev. fel på skorstenen räknas därför inte som dolt fel, om det skulle upptäckas efter överlåtelsen.
Dock så skall du som säljare ha pipan som användes i återkommande underhållsöversyn, dvs sotning och brandskyddskontroll och åtgärder på dessa.
Att underlåta detta ansvar som säljare har jag dock ändå svårt att tro att man kan bli ålagt för dolt fel då detta lätt kan undersökas av säljaren.
 
marcusjohnson skrev:
Om man ska sälja ett hus och det finns en öppenspis ska man då ha provtryckt skorstenen eller ligger det på de som ska köpa?
Om skorstenen är regelbundet sotad och undersökt för brandskydd, så säger säljaren det. Om den inte är det, så säger säljaren det också.

Problemet löst. :)
 
Redigerat:
Vad kostar en sådan provtryckning/kontroll?
 
Tack för svar! Saken är den att jag köpte ett hus i våras och det var vare sig provtryckt eller brandskyddsinspekterat, så jag undra vem som ska stå för kostnaden! Mycket strul har det varit i denna husaffär med saker som ingår och skall ingå i samband med köp, därför är det intressant. Jag kan, som jag skrev, inte begära att skorstenen ska vara hel. Jag och flera med mig fick för oss att säljaren var tvungen i samband med försäljning var tvungen att visa upp papper på skorstenens skick.
Ringde sotarn själv idag och han har inga papper på vare sig provtryckning eller brandskydd, så han kommer redan i morgonbitti! Jag får stå för den kostnaden helt enkelt! Men då jag ska byta kasset i spisen så är det väl värt pengarna - dels säkerhetsmässigt och risken för att sätta in ny kasset där murstocken läcker, vilket gör att jag kanske måste slamma eller lägga i rör!

//Marcus
 
danielr112 skrev:
Vad kostar en sådan provtryckning/kontroll?
Kan variera lite, men vår provtryckning (två rökkanaler och två eldstäder) gick på strax under tusenlappen. Det är ingen hemmansaffär, direkt! :)

Det är normalt köparen som står för besiktning av eldstäder och skorsten/murstock. Som säljare skulle jag ändå välja att kosta på en provtryckning. Det är inga pengar att tala om, men är ett plus i kanten vid en försäljning.
 
Inget ingår. Det är ju upp till säljaren hur han vill sälja huset. Har han inte gjort sotning och liknande så får spisen automatiskt eldningsförbud och så länge säljaren upplyser om att det är sotningsförbud så är det inget kostigt.
 
skogstomten skrev:
Inget ingår. Det är ju upp till säljaren hur han vill sälja huset. Har han inte gjort sotning och liknande så får spisen automatiskt eldningsförbud och så länge säljaren upplyser om att det är sotningsförbud så är det inget kostigt.
Sotningsförbud har jag aldrig hört talas om...
 
Jag vill ha sotningsförbud, jag tycker det är så trååååkigt att sota pannan :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.