Hur går det till i praktiken?
 
Sotaren kommer hem till dig och sätter en propp i skorstenen. Sedan tänder han en patron som avger mycket rök och lägger i eldstaden. Därefter kontrollerar han om röken kommer ut på oönskade ställen (t ex sprids till de andra kanalerna i skorstenen eller kommer ut i huset via skorstenen). När vår sotare var här ville han göra denna provtryckning svart för han frågade upprepade gånger vad han skulle skriva och hur mycket jag ville betala. Av princip betalar jag aldrig hantverkare svart så jag trodet gick lös på en 700-800 någonstans.
 
Det kan ju då inte vara någon "tryckning" i ordes rätta betydelse eftersom han inte använder övertryck. Röken måste ju sippra ut kring kaminlucka, tilloftsspjäll mm.
 
Han låter det blir lite drag i pipan först, och när sen proppen sätts i blir det ett litet övertryck. Men nej, det är ju lite missvisande att kalla det provtryckning. Undrar om inte soraren säger täthetsprova istället..? Tror inte alla skorstenar skulle klara en regelrätt provtryckning med ordentligt övertryck, om en sådan skulle utföras.
 
När min nya kakelugn och rökkanal provtrycktes i höstas var sotare och brandskyddskontrollant på plats. Sotaren satte en plugg i hålet däruppe, den andra tände en rökfackla. Sedan kopplade han på en maskin där nere och ställde in rätt tryck. Kontrollerade sedan täthet i kakelugn och rökkanal. Därefter var kontrollanten uppe på vinden och såg till att allt var okej. Han kontrollerade även att det fanns tilluftsventiler i rummet. Sotning av två kanaler plus provtryckninmg gick loss på 1600 kronor.

Mvh / Niclas
 
Åh fasen, han anväde alltså en maskin för att skapa tryck? Det har aldrig någon av mina sotare gjort. Har du någon aning om hur mycket han lade på?
 
Det verkar som det varierar mellan olika sotare. När jag provtryckte mina två pipor i nov -06 så gick det till på följande sätt: först eldade han med lite papper i pipan för att skapa drag sedan täppte han till pipan nästan helt uppe på taket, därefter in med en rökfackla sen granskning längst hela pipan. En vecka senare en faktura på ca 1300 kr.
 
Jepp, exakt så har mina gjort också.
 
Jag skall kolla i protokollet ikväll men om jag inte minns fel så var det 6 Pa.

/ Niclas
 
Nja, i så fall var det nog 6 KPa. Men det är väldigt lite, motsvarar 0,06 bar.
 
Inte var det KPa utan Pa. Vad jag läst mig till så vid provtryckning av rökkanal så har man ett övertryck på 3Pa/m skorsten. Eftersom man hos mig gjorde provtryckning via kakelugnen så tryckte man med mindre tryck. Även en nyuppsatt kakelugn läcker vid visst övertryck. Läste att man kan skada dem vid över 10 Pa:s övertryck. Det är väldigt lite man trycker med eftersom det vid normal eldning inte förekommer tryck utan drag istället. Cronspisen rekommenderar ett drag på 25Pa vilket inte heller är särskilt mycket.

Mvh / Niclas
 
Men en Pa är helt vansinnigt lite. Det motsvarar ett hundradels gram per cm2.. Det behövs ju ingen maskin för att åstadkomma det, det räcker ju nästan med viska lite kärleksfullt in i eldstaden..
 
Kanske därför de flesta sotare nöjer sig med att kasta in en rökfackla. :)
Kollar i mitt protokoll ikväll.....
 
En rökpatron i eldstade, sedan klättrade sotarn upp på taket och höll för rökröret med händerna. Under tiden låg något slags mätinstrument i kaminen. Så särskilt mycket tryck var det inte frågan om.
 
Min täppte till uppe, sen hade en grunka med fläkt i kopplad till något digitalt instrument som han satt i och "blåste upp" för att täta sen stoppa han i en rökpatron.
Fick ett protokoll och där stod även draget uppmätt mm.
Läckte dock ur skarvarna nere i källaren, men det var helt normalt sa han..snudd på omöjligt att få det 100% tätt mellan gammal och ny murning eftersom det krymper alltid lite. Går iofs att "krafsa" ur skarvarna och putsa över hela ytan en andra gång.

/danso
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.