Söker lite hjälp inför provtryckning här hemma. Jag förstår inte riktigt vad jag behöver för grejer.
Provtryckning med luft verkar enkelt bara man har en provtryckningspump att ansluta, om det hade funnits en att hyra.

Vad för extra delar behöver jag för provtryckning med vatten? Min fantasi sträcker sig inte längre än till trädgårdskopplingar.. även då vet jag inte hur jag får rätt tryck, behåller trycket, och även hur någon manometer(och vilken) ska anslutas

lite tips på vad jag behöver och hur det går tillväga skulle uppskattas!
 
pokasd pokasd skrev:
Söker lite hjälp inför provtryckning här hemma. Jag förstår inte riktigt vad jag behöver för grejer.
Provtryckning med luft verkar enkelt bara man har en provtryckningspump att ansluta, om det hade funnits en att hyra.

Vad för extra delar behöver jag för provtryckning med vatten? Min fantasi sträcker sig inte längre än till trädgårdskopplingar.. även då vet jag inte hur jag får rätt tryck, behåller trycket, och även hur någon manometer(och vilken) ska anslutas

lite tips på vad jag behöver och hur det går tillväga skulle uppskattas!
*
Man provtrycker absolut inte med tryckluft utan med vatten.
Med luft i systemet blir konsekvensen betydligt större vi haveri än vid enbart vattenfyllning då trycket snabbt sjunker vid läckage. Vid provtryck med vatten, låt trycket så en halvtimme och notera på manometer om det håller sig konstant. Kolla alla kopplingar.
Kolla först noga alla komponenters tillåtna tryck. Cisterner brukar vara den svaga delen, som varmvattenberedare, slutet expansionskärl, ackumulatortank, pannor. Kolla säkerhetsventilers öppningstryck så att det inte är högre än den svagaste delen.

För en villa räcker det att höja trycket till säkerhetsventilens öppningstryck, notera stängtrycket och iaktta att det är konstant under en halvtimme.

Du bör klara dig med att provtrycka med tappvattenttycket då högsta tillåtna tryck antagligen är 3 Bar.
 
Redigerat:
J Jochi skrev:
*
Man provtrycker absolut inte med tryckluft utan med vatten.
Med luft i systemet blir konsekvensen betydligt större vi haveri än vid enbart vattenfyllning då trycket snabbt sjunker vid läckage. Vid provtryck med vatten, låt trycket så en halvtimme och notera på manometer om det håller sig konstant. Kolla alla kopplingar.
Kolla först noga alla komponenters tillåtna tryck. Cisterner brukar vara den svaga delen, som varmvattenberedare, slutet expansionskärl, ackumulatortank, pannor.
Glömde nämna att jag saknar allt det där än så länge. Det är ett helt nytt system som nu är helt öppet i båda ändar och som jag skulle vilja provtrycka innan allt annat kommer på plats
 
Det finns handpumpar att hyra
 
  • Gilla
pokasd
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Det finns handpumpar att hyra
Försökt hitta det nära mig utan framgång. Kollat på cramo, ramirent, rentaeasy. Har du någon tanke på vilka som hyr ut?
 
I vilken del utav landet?
 
A atomlab skrev:
I vilken del utav landet?
Östergötland
 
De allra flesta hyrfirmorna brukar ha det. Amazon har en billig annars, har dock ingen aning om kvalitet, men till en provtryckning lär den duga https://www.amazon.se/dp/B07KYWL4FT?psc=1&ref_=cm_sw_r_mwn_dp_E5ZVZ3XFT8YAD5XB7EVA

www.sakervatten.se finns information om hur provtryckningen ska gå till. Provtrycker med luft gör man endast om det föreligger risk för frysning under byggskedet och man inte kan tappa ur vattnet i ledningarna. Då ska man ändå provtrycka ordentligt med vatten i ett senare skede.
 
  • Gilla
pokasd
  • Laddar…
MrJay
Kolla med Renta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.