iochmed renovering av huset har jag börjat byta ut de gamla prisolrören mot (roth multi)PEX. det står i dokumentationen om provtryckning och likaså här på forumet.

men på forumet hittar jag bara provtryckning i samband med värmegolv. och där förstår jag den värdefulla nyttan med det eftersom bara "innerröret" används och det gjuts in i golv. och är besvärligt att byta om det läcker...

men tappvatten - behövs det? läcker det så ska det ju synas i skvallerröret från skåpet och då är det "bara" att byta ut det innerröret!?
 
Jag har haft rören (rir) synliga vid inkopplingen och dolt väldigt korta sträckor så jag har helt enkelt trycksatt med kommunens vatten och tittat efter läckor.
 
Har också trycksatt med komunens vatten och letat läckor.
 
Snailman
Staffans2000
Ordinarie vattentryck räcker gott!!!
Du har ju ytterslangen som extra skydd!!


Som ett P.S. - Jag har provtryckt en pem-slang för 6 kg. - Den brast vid 36 kg tryck.

Summa summarum: Skippa provtryckspumpen.
 
Snailman
Jag tänker mig mer att man testar samtliga kopplingar oxå....
 
ja, för även om man provar röret innan man kopplar klart, så är det ju intressant att se att alla väggbrickor & kopplingar håller tätt...och då har man ju ändå kopplat klart allt och läckan syns i skvallerröret...

så, jag gissar att det här är bäst:
koppla ihop systemet med väggbrickor och allt, provtryck, leta läckor, om ok klart.

och näst bäst:
koppla ihop systemet med väggbrickor och allt, koppla på kommunvattnet, leta läckor, om ok klart. (typ som vanligt när man fipplar med vattnet)
 
Staffans2000
Ordinarie vattentryck räcker gott (igen).
Även för kontroll av kopplingars täthet.
 
på med en provtryckningspump och kör upp på 12 bar!

Jag har varit ute för att skadade pex slangar har brustet vid 6-7 bar...och det är inte så jäkla kul när det händer (direkt en massa mer jobb)
vid halvstora jobb så brukar jag låta det stå tryck på systemet när det gipsas så snickaren direkt upptäcker om dom råkar skada en slang vid dubblingen
 
Så här ska man göra enligt Wirsbo:

Täthetsprovning av Uponor Tappvatten- och
Radiatorrörsystem Komposit
Trycksätt systemet till 1,5 x drifttrycket (max 15 bar) under 30
minuter. Kontrollera 2 gånger med 10 minuters intervall att trycket
upprätthålls. Vid behov återställs provtrycket genom att vatten fylls
på. Låt därefter trycket stå på ytterligare 30 minuter varvid det inte
får falla mer än 0,6 bar. Låt därefter trycket stå på under ytterligare
2 timmar varvid det inte får falla mer än 0,2 bar. Kopplingspunkterna okulärbesiktigas under hela provtryckningen.
 
det vill säga, för tappvatten koppla klart hela systemet...provtryck sedan.

skillnaden mot värme....dra rör, men innan du kopplar klart och gjuter in tätguckar och så, provtryck....sedan gör du klart.

är det någon som har tips på vart jag kan hyra en provtryckare? bor ett par mil väster om stockholm. är det lätt hyrt kan jag provtrycka. men blir det knuxigt eller behov av en röris som ska debitera mig en massa lappar för det låter jag nog bli då merparten av inläggen ovan verkar tycka det är överkurs...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.