Hej där,
Hoppas på att snart kunna byta till pelletspanna från min nuvarande elpanna. Kommer då att sätta den gamla rökgången i skorstenen i bruk igen.

Innan pannleverantören kommer hit och monterar sin anslutning till skorstenen skulle jag dock vilja se att det befintliga, gamla cortenröret (?) är tätt. Dock tänkte jag vara lite snål och göra det själv så att jag bara behöver ta hit sotaren för den slutgiltiga provtryckningen. Sotaren har varit här och tittat på min skorsten för att lista ut hur alla kanaler gick. Då utfördes en kamerabesiktning av röret och det var ok men han påpekade att det var två-tre skarvar i den (dvs rörlängder som är ihopsvetsade) som han inte kunde uttala sig om. Går inte att provtrycka idag utan att bila i skorstenen och flytta på elpannan...

Dvs, hur provtrycker man för att säkerställa att det är tätt?

Eller är det bara dumt att göra det själv?
 
Låt sotarmurren göra det, det är hans jobb. ;)
Till syvende och sist, är det han som ska ge domen. :p :-X
 
Nääää, det där var ju fel svar.....  :'(


;) :D

Hmmm, tänkte ju att man själv i alla fall kunde lista ut om den läcker som ett såll eller "verkar" bra, den slutgiltiga domen är ju hans..
 
Man eldar med en rökpatron längst ner i rökgången, väntar till röken kommer upp ur skorstenen, håller för pipan med något och ser om rök tränger ut vid sidan av röret.
Hans
 
Hmmm, bara "självdrag", inget specifikt tryck man ska upp till för att testa? Utan att få upp ett tryck borde det vara svårt att upptäcka fel, läckage etc kan man ju tycka...
 
Anlitade sotaren för en provtryckning och han gjorde precis som Hans N beskriver :-/
Där hade man definitivt kunnat spara några kronor...

Min sotare använde en skumgummibit som han stoppade in i skorstenstoppen som tätning.
Innan rökpatronen tändes eldad han lite papper för att få igång draget.

Vid en riktig provtryckning ska kanalen trycksättas och läckaget mätas men jag tvivlar på att alla sotare har sådan utrustning.
 
våran sotare hade en pump..! han eldade lite för att få drag i kanalen.. Tände eld på en rökpatron, Täppte till uppe i skorstenen. Satte dit pumpen som en upplåsbar ballong i rök gången längst ner med rökpatronen sittandes i rökgången ovanpå ballongen.

Sen var det bara o springa runt o leta läckor.. ooooo ja.. Det läckte..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.