Jag ska byta smalspis och putsa murstocken invändigt.

I samband med bytet måste jag konsultera den lokala sotaren (inkl provtrycka) Det kommer med stor sannolikhet krävas en anmälan till kommunen.

Jag har en spricka som går vertikalt över platsen för stosen. Jag kan inte bedöma om den gör skorstenen otät.

Jag ska putsa murstocken (idag delvis mexitegel) och då kommer ju den synliga sprickan att putsas igen.

Jag funderar på i vilken ordning jag ska göra det hela.

Putsa först alt. snabblaga den synliga sprickan och sen konsultera sotaren (inkl provtryckning).
 
Sprucken betongvägg med ett hål från rörinstallation och synliga smutsfläckar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kom igen nu......

Min fråga är alltså om det är dumt att provtrycka skorstenen innan jag putsat hela skorstenen?

Putsningen kommer väl göra murstocken tät om den idag är otät pga den synliga sprickan.
 
Hej.
Ska du byta från en smalspis till en annan, samma plats samma anslutning så är det inte anmälningspliktigt.
Du kan läsa i texten om väsentlig ändring av eldstad
https://www.boverket.se/sv/lag--ratt/forfattningssamling/gallande/vas--bfs-201212/

Exempel på icke anmälningspliktiga åtgärder
Allmänt råd
Exempel på åtgärder som normalt inte är anmälningspliktiga:
– Glidgjutning av skorsten, insättning av insatsrör i befintlig skorsten eller liknande underhållsåtgärd. – Byte av eldstadsplan. – Byte av eldstad till likvärdig med avseende på typ av eldstad, storlek och effekt, samt anslutning till rökkanal.

När du ändå håller på och donar så kan det ju vara rimligt att be en sotare provtrycka skorstenen för att bedöma om det är läge att täta rökkanalen i samma veva, lite svårt att se hur djupt den där sprickan går men så länge du inte ser ljus igenom om du stoppar in en ficklampa i kanalen så spelar det ingen större roll. Kommer vara skicket på skiljeväggarna mot angränsande kanaler som ger det största läckaget om det är gammalt och slitet.
 
Tack, smart idé att testa med ficklampa.

Sotaren hävdar att jag behöver anmäla till kommunen. Jag tycker det är väldigt tveksamt, dock är ett av exemplens från Boverket att om man byter effekt ska det anmälas.
 
Frågan är om jag inte ska dra i lite sandspackel innan sotaren kommer för provtryckning.

läcker det då är det skiljeväggarna

läcker det inte så kan jag eventuellt ta bort sanspacklet och putsa.

struntar jag i sandspackel och det läcker då vet jag inte om det är sprickan eller skiljeväggarna.
 
Är ju lite godtyckligt vart man drar gränsen för en effektökning, antar att man inte får något rakt svar av bygglovsavdelningen
 
D Derbyboy skrev:
Frågan är om jag inte ska dra i lite sandspackel innan sotaren kommer för provtryckning.

läcker det då är det skiljeväggarna

läcker det inte så kan jag eventuellt ta bort sanspacklet och putsa.

struntar jag i sandspackel och det läcker då vet jag inte om det är sprickan eller skiljeväggarna.
Det är ju enkelt fixat så det skadar ju inte
 
V vinylskiva skrev:
Är ju lite godtyckligt vart man drar gränsen för en effektökning, antar att man inte får något rakt svar av bygglovsavdelningen
Det är en jävla rundgång i frågan.

sotaren ska ha typ 2000 för ett intyg och kommunen ska ha 4000 för anmälan, så extrakostnaden för anmälan blir runt 6000 kr.

Jag menar ju att jag inte behöver anmäla, Den nya spisen är CE-märkt, lägre rökgastemp, högre verkningsgrad. Den är således bättre både vad gäller brandrisk och miljö.

Sotaren sa att jag måste anmäla, när jag ifrågasatte och sa att jag inte tycker det då hänvisades jag till kommunen.

Har ställt frågan till kommunen så vi får se....

på kommunens hemsida står det att byta av kasett inte behöver anmälas. Kasetter finns i samma storlek på 6 till 10 kw.
 
  • Gilla
vinylskiva
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.